Featured Image and Page Header Image: Collection Eye Filmmuseum, Amsterdam. Copyright: Sovkino.
Girl Power in de Sovjet-Unie
De schurk van deze film is een rijke boer die zijn opstandige dochter Wassilissa verbiedt te trouwen met een armoedige hoefsmid, maar zijn zoon wel toestaat te trouwen met Anna, een weesmeisje zonder bruidschat. Als zijn zoon in 1914 opgeroepen wordt naar het oorlogsfront verkracht hij zijn schoondochter. Het resultaat is een kind, het hele dorp spreekt er schande van, maar alle blaam treft het meisje, niet de foute man. De dorpsvrouwen leven zich uit met kleingeestig geroddel bij het spinnenwiel. De terugkeer van de mannen uit de oorlog zorgt voor een fatale wending. Het idyllisch nostalgisch beeld van het Russisch platteland krijgt hiermee een donkere kant.
De film toont op meesterlijke wijze een positief beeld van het Russisch platteland, met mooie opnamen van de natuur in de lente en oogsten in de zomer. Ook de folkloristische gezelligheid bij de bruiloft en de jaarlijkse kermis wordt naturel getoond. Maar de uitgelatenheid bij de draaimolens dient als contrast voor een dramatische zelfmoord waarbij Anna zich als een Russische Ophelia in de rivier werpt en verdrinkt. De nieuwe tijd gloort, want Wassilissa is een sterke, onafhankelijke vrouw. Ze woont ongehuwd samen met haar geliefde en weet zich tijdens zijn afwezigheid uitstekend te redden. Aan het slot confronteert ze (eindelijk) haar vader met zijn wangedrag en ze opent een weeshuis in een verlaten landhuis.
In 2008 restaureerde Lobster Filmsde film, op basis van een langere en getinte distributiekopie die in Frankrijk gevonden was. De film is opgenomen in de verzamelbox (DVD/Bluray) Early Women Filmmakers: An International Anthology, uitgebracht door de Amerikaanse firma Flicker Alley in 2017. In 2016 heeft componist Renee Baker een nieuwe score gemaakt.
Olga Preobrazhenskaya (1881-1971) was actrice in het theater en in zeven films van onder andere Yakov Protazanov en van haar echtgenoot Vladimir Gardin. Daarnaast was ze docent, scenarioschrijver en regisseur van elf films, onder andere:
- The Last Attraction (1929)
- And Quiet Flows the Don (1930)
- Stepan Razin (1939)
The Women of Ryazan / Baby Rjanzanskie – SU, 1927, 67 min. (Russische versie)/ 88 min (Gerestaureerde versie). Nederlandse titel: Het dorp der zonden. In 1929 uitgebracht door distributeur FIM Film (lengte: 1878 meter). Regie: Olga Preobrazhenskaya/Ivan Pravov. Productie: Sovkino. Camera: Konstantin Kuznetsov
Vertoningen
-
Het Nederlands Filmmuseum organiseerde in het seizoen 1999/2000 een rondreizend programma van acht reconstructies van Filmliga voorstellingen. Exclusief in het Filmmuseum werd in 1999 de reconstructie van de elfde Ligavoorstelling vertoond, zoals die in 1928 was samengesteld door Joris Ivens. DE BRUG werd gecombineerd met twee Sovjet-films ZVENIGORA (Aleksandr Dovzhenko, 1928) en BABY RJANZANSKIE (Women of Ryazan, Ivan Pravov & Olga Preobrazhenskaya, 1927).
-
In 1984 bracht distributeur Cinemien de film uit (16mm en 35mm), op basis van de Russische versie. Met een briljante instrumentale score van de Nederlandse componiste Ig Henneman.
-
26 mei 2019 in Eye Filmmuseum, in het kader van Sisters: 5th Eye International Conference/10th Women and Silent Screen Conference. De gedigitaliseerde distrbutiekopie van Cinemien, met de score van Ig Henneman (1984). Voorfilm: The Twins (Lois Weber, 1911), pianobegeleiding Stephen Horne.
Documentatie
-
http://moviessilently.com/2019/04/28/the-peasant-women-of-ryazan-1927-a-silent-film-review/
-
Judith Mayne (1989) Kino and the Woman Question: Feminism and Soviet Silent Film. Columbus: Ohio State UP.
-
Jay Leyda, Kino: A History of the Russian and Soviet Film (I960; reprint New York: Collier, 1973), p. 231
-
Denis J. Youngblood, Soviet Cinema in the Silent Era, UMI Rearch Press, 150.