Skip to main content
Copyright Featured Image and Page Header Image: ICAIC.

De magie van cinema

De documentaire volgt een chronologische structuur. In termen van Bill Nichols is deze documentaire een combinatie van achtereenvolgens drie vertelwijzen…

  1. De expository mode: geduldige uitleg over de ideologische basis van de mobiele bioscoop en de details van de reis naar het afgelegen dorp Los Mulos.
  2. De participatory mode: interviews met dorpelingen ter plekke, ze vertellen over welke voorstelling ze hebben van het verschijnsel filmvertoning
  3. De observational mode:observatie van het publiek tijdens de projectie. Kinderen en grote mensen beleven de film (Modern Times) met groot plezier en verwondering.

Filmstijl: De gehele film heeft een observerende filmstijl, zonder toegevoegde muziek, de camerablik is neutraal. De climax ligt bij de laatste sequentie: close-ups van volwassenen en kinderen die ademloos naar Chaplin kijken.

Interpretatie: De film van Chaplin past in een communistisch perspectief, want in deze komedie wordt kritiek geleverd op het kapitalisme. Aan de andere kant overstijgt dit initiatief de ideologische kaders: de mobiele bioscoop brengt vermaak naar afgelegen dorpen en ondersteunt het dorpsleven met een feestelijk ervaring.

“Mounted on a truck with a little generator, is a 16mm projector, a ‘silver’ screen and a moderate sound system, and off the operator goes, driving his truck for 21 days in a row, giving showings of MODERN TIMES every midday and night in all villages it can reach. This film is so beautiful, so full of love and honest curiosity, it is simply breathtaking. It is so hauntingly beautiful to see a village flock together before a screen and see their very first motion picture. The true emotions, the genuine laughter. Wow! Here we can see what Magic motion pictures really are…” Source: user comment by Eric Wobma, Amsterdam, URL: www.imdb.com.

Documentatie

POR PRIMERA VEZ /For the First Time (Octavio Cortázar, 1968)werd bekroond op het filmfestival van Leipzig in 1968.
De Cubaanse regisseur Octavio Cortázar werd opgeleid aan de filmacademie van Praag. Bij terugkeer maakte hij de korte film POR PRIMERA VEZ, over een mobiele bioscoop die in Cuba langs afgelegen dorpen rijdt en daar steeds MODERN TIMES (Charlie Chaplin 1936) vertoond, voor een publiek dat soms nog nooit eerder een filmprojectie had gezien.
  • In Nederland vertoond tijdens het Festival Latino Americano de Cine y Literatura, Lantaren/Venster, 1999.
  • De film is integraal beschikbaar op You Tube en beschikbaar als bonus track op de dvd van Modern Times (MK2/Warner).
Vergelijk:
  • De speelfilm EL ESPIRITU DE LA COLMENA (The Spirit of the Beehive, Victor Erice, 1973), waarin een vertoning van de klassieke horrorfilm FRANKENSTEIN (James Whale, 1931) in een afgelegen dorpshuis op het Spaanse platteland plaatsvindt, waar de hele bevolking, inclusief de kleine kinderen, ademloos naar kijken.
  • Documentaire over rondreizende filmvertoners in India: The Cinema Travellers (Shirley Abraham & Amit Madheshiya, 2016)
Reizende bioscopen in onze tijd: http://freereel.org/(Free Reel, International Mobile Cinema). Filmvertoningen op locaties: http://www.secretcinema.org.
Enkele openluchtbioscopen:
Vergelijk: overige films die de camera richten op toeschouwers:
  • LOOK AT THE FACE (Pavel Kogan, 1966), korte Russische documentaire met beelden van de gezichten van mensen die groepsgewijs rondgeleid worden in de Hermitage en stil staan bij een schilderij van Leonardo da Vinci.
  • TEN MINUTES OLDER (Herz Frank, 1978), zie: http://www.tenminutesolder.com/en http://www.latfilma.lv/d/038/index.html
  • 7 MAART (Natalie Alonso Casale 1998), korte film voor het televisieprogramma Sportpaleis de Jong(Vpro), de camera is gericht op de tribune bij een voetbalwedstrijd van Feijenoord.