Skip to main content
Copyright Featured Image and Page Header Image: NPS.

Found footage in de tropen

Hermontage van Nederlandse documentaires en propagandafilms over Nederlands-Indië, uit de periode 1912-1933. Compilatie van zwijgende filmfragmenten, met toevoeging van een klankband die bestaat uit een mengeling van natuurlijke geluiden, inheemse muziek en poëzie.

De film ging in première op het het International Film Festival Rotterdam 1995 en werd in september tijdens het Nederlands Film Festival bekroond met het Gouden Kalf voor de Beste Documentaire 1995.

De film toont de economische exploitatie van de kolonie, met beelden van onder andere de duizenden koelies die aan het werk worden gezet, maar geeft ook een schets van het land en bevolking, met authentieke beelden van ziekte, dood en begrafenisrituelen, en het brengen van offers om geesten, goden en voorouders gunstig te stemmen. De titel van de film verwijst naar een mythisch verhaal dat volgens de bewoners van het eiland Nias, dat ten westen van Sumatra ligt, de oorsprong van de schepping verklaart.

Documentatie

Moeder Dao, De schildpad gelijke. NL, 1995, 90’, zw/w. Scenario en samenstelling:
Vincent Monnikendam.
 Camera:
 Isodore A. Ochse
, Willy Mullens, 
Piet Beltjens, 
Louis van Vuur en
 L. Ph. de Bussy e.a.
 Klankbeeldcompositie:
 Jandries Groenendijk, Floris van Manen, Jane Snijders. Muziek: Djumila Arps, Suhardi Djojoprasepyo, I.G. de Primartha, Mira Setiawati e.a. Co-research en co-filmrestauratie:
Rogier Smeele. Digitale montage:
 Albert Markus.
 Filmmontage:
 Licky Zydower.
Produktie:
 Rade Milicevic (NTR).
Basisinformatie
Reflectie
  • Denise van Laar, recensie van Moeder Dao, de schildpad gelijke, in: De Filmkrant 153 (februari 1995), URL: http://www.filmkrant.nl/_titelindex_M/4236en http://indofilm.awardspace.com/dao2.htm
  • Melvin Van Peebles, ‘Colonialism, Past and Present: Mother Dao the Turtlelike, directed by Vincent Monnikendam, & Sugar Slaves, directed by Trevor Graham & Gene Hunters’, in: Natural History, vol. 104, no. 10 (October 1995).
  • Barbara Meter, ‘Mother Dao, A Poetic Exploration of Dutch Colonial Indonesia by Vincent Monnikendam’, in: Filmwaves5 (Summer 1998).
  • Fatimah Tobing Rony, ‘The Quick and the Dead: Surrealism and the Found Etnographic Footage Films of Bontoe Eulogyand Mother Dao: The Turtlelike’, in: Camera Obscura, vol. 18, no 52 (2003) pp. 129-155. URL: http://www.onierafilms.com/readings/bontocarticle.pdf
  • Julia Noordegraaf, ‘From the Archive to the Gallery: Displacing Colonial Footage in ‘Mother Dao’ and the Work of Fiona Tan’, in: Cinéma & Cie, no. 10 (Spring 2008) pp.105-113. URL: http://dare.uva.nl/record/336123. Tevens in: Plate, Liedeke & Anneke Smelik (eds.) Technologies of Memory in the Arts, Basingstoke: Palgrave, 2009, pp. 172-187.
De film is beschikbaar in de dvd-box Koloniaal verleden, onderdeel van de dvd-collectie Tijdsbeeld Nederland: Hoogtepunten uit de Nederlandse documentairefilm, uitgebracht in 2009 door het Instituut voor Beeld en Geluid, in samenwerking met NRC/Handelsblad. Video streaming, full version: http://tansarchivalmeanderings.blogspot.nl/2010/03/1995-mother-dao-turtle-like-vincent.html