Copyright Featured Image and Page Header Image: Peter Bosma.

Intention: to offer a full overview of film studies dissertations …

  • In The Netherlands and Flanders
  • From the Eighties till present.
  • In alphabetic order, divided in two parts: 20th-Century & 21th-Century
Sources in the Netherlands: Universiteit Utrecht (UU), Universiteit van Amsterdam (UvA), Vrije Universiteit (VU), Rijksuniversiteit Groningen (RuG), Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), Universiteit Leiden (UL), Universiteit Maastricht (UM).
Sources in Flanders: Universiteit Gent (UG), Universiteit Antwerpen (UA), Katholieke Universiteit Leuven (KU Leuven), Vrije Universiteit Brussel (VUB).

 

20th-Century

  1. Bildereyst, Daniel, American Television Fiction Hegemony in Europe, Brussel: phd VUB, 1993.
  2. Bordewijk, Cobi, Pinter Appeal: A Comparitive Study of Respons to Homecoming, Amsterdam, 1988.
  3. Convents, Guido, Cultuurvernieuwing in het groot en ondernemerschap in het klein: Ontstaan en doorbraak van een universeel filmvermaak in België. Leuven: phd Universiteit van Leuven, 1999. Published as: Van kinetoscoop tot café-ciné: De eerste jaren van de film in België 1894-1908. Leuven: Universitaire Pers Leuven, 2000.
  4. Dibbets, Karel. Handelseditie: Sprekende film: De komst van de geluidsfilm in Nederland, 1928 – 1933, Amsterdam: Cromwinckel, 1993 (phd UvA).
  5. Dittrich, Kathinka,Achter het doek: Duitse emigranten in de Nederlandse speelfilm in de jaren dertig, phd UvA, 1987. Published: Houten: Het Wereldvenster, 1987.
  6. Driel, Hans van. De semiosis: De semiotiek van C.S. Peirce in verband gebracht met het verschijnsel film(Tilburg, phd KUB, 1993).
  7. Hogenkamp, Bert, Deadly Parallels: Film and the Left in Britain 1929 – 1939. London: Lawrence & Wishart, 1986. Sequel: Film, Television and the Left in Britain 1950 to 1970, London: Lawrence & Wishart, 2000.
  8. Kattebelt, Chiel.Theater en film: een aanzet tot een systematische vergelijking vanuit een rationaliteits-theoretisch perspectief, Utrecht, phd UU, 1991.
  9. Kester, Bernadette, Filmfront Weimar: Representatie van de Eerste Wereldoorlog in Duitse films uit de Weimarperiode (1919 – 1933).Hilversum: Verloren, English edition: Film Front Weimar:Representations of the First World War in German Films of the Weimar Period 1919-1933, Amsterdam: Amsterdam UP, 2003.
  10. Pisters, Patricia. From Eye to Brain: Gilles Deleuze: Refiguring the Subject in Film Theory(Amsterdam: phd Universiteit van Amsterdam, 1998). Published: Stanford UP, 2001.
  11. Post, Jack, Optische effecten in de film: Aanzetten tot een semiotische analyse, Leuven: uitgeverij Peeters, 1998.
  12. Simons, Jan. Film, Language and Conceptual Structures: Thinking Film in the Age of Cognitivism(Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, 1995).
  13. Smelik, Anneke.And the Mirror Cracked: A Study of Rhetoric in Feminist Cinema. (Amsterdam, phd UvA, 1995). Published: London: Macmillan, 1998.
  14. Tan, Ed Film als emotiemachine: De affectstructuur van de traditionele speelfilm. Een psychologische studie(Amsterdam, phd UvA, 1991). English edition: Emotion and the Structure of Narrative Film: Film as Emotion Machine, Mahwah (NJ): Lawrence Erlbaum, 1996.
  15. Verdaasdonk, D. Beroep: filmregisseur: Het verkrijgen van continuïteit in een artistiek beroep, Zeist: Kerckebosch, 1990 (phd Erasmus Universiteit Rotterdam).
  16. Verstraten, Peter, Screening Cowboys: Reading Masculinities in Westerns, Amsterdam: phd Universiteit van Amsterdam, 1999.
  17. Wolff, J. Ph. Production is the key in the film industry: Evaluatie van het speelfilmbeleid in het kader van het mediabeleid van de Europese Unie, Lelystad: stichting IVO, 1998 (phd Erasmus Universiteit Rotterdam).

21th-Century

  • Aasman, S. I. (2204) Ritueel van huiselijk geluk: een cultuurhistorische verkenning van de familiefilm, Rijksuniversiteit Groningen. Published: Amsterdam: Het Spinhuis, 2004.
  • Beusekom, Ansje van (1998)Film als kunst: Reacties op een nieuw medium in Nederland, 1895-1940, Vrije Universiteit. Published as:Kunst en Amusement: Reacties op de film als nieuw medium in Nederland 1895-1940, Haarlem: Arcadia, 2001.
  • Blom, Ivo (2000) Pionierswerk:Jean Desmet en de vroege Nederlandse filmhandel en bioscoopexploitatie 1907-1921, Universiteit van Amsterdam. Published: Jean Desmet and the Early Dutch Film Trade, Amsterdam: Amsterdam UP, 2003. On-line available: http://dare.uva.nl/document/133231.
  • Brouwers, Anke (2011) Feeling Through the Eyes, the Legacy of Sentimentalism in Silent Hollywood: The Films of Mary Pickford and Frances Marion, Universiteit Antwerpen.
  • Canjels, Rudmer (2005) Beyond the Cliffhanger: Distributing Silent Serials. Local Practices, Changing Forms, Cultural Transformation, Universiteit Utrecht.
  • Carels, Edwin (2014) Animation Beyond Animation: A Media-Archeological Approach, Universiteit Gent.
  • Debuysere, Stoffel (2018) Figures of Dissent: Cinema of Politics/ Politics of Cinema. Selected Correspondences and Conversations. Universiteit Gent.
  • Dellmann, Sarah (2018) Images of Dutchness: Popular Visual Culture, Early cinema, and the Emergence of a National Cliché, 1800-1914. Universiteit van Amsterdam. Published: Amsterdam: Amsterdam UP, 2018.
  • Desloovere, Karl (2004) De geschreven audiovisuele articulatie van het filosofische denken, Vrije Universiteit Brussel (4 dvd).
  • De Vinck, Sophie (2011) Revolutionary Road? Looking back at the position of the European film sector and the results of European-level film support in view of their digital future. A critical assessment, Vrije Universiteit Brussel.
  • Ebbers, Joris (2009) Organizational dynamics in social networks: Contracts and reputation in the film industry, Universiteit van Amsterdam.
  • Engelen, Leen (2005) De verbeelding van de Eerste Wereldoorlog in de Belgische speelfilm (1913-1939), KU Leuven.
  • Feenstra, Pietsie (2001) La Construction de Nouvelles Figures Mythiques dans le Cinéma Espagnol de l’Après-Franquisisme (1975-1995), Sorbonne Nouvelle/ Paris III.
  • Förster, Annette (2005) Histories of Fame and Failure: Adriënne Solser, Musidora, Nell Shipman: Women Acting and Directing in the Silent Cinema in The Netherlands, France and North America, Universiteit Utrecht.
  • Goossens, Guido (2003) Verloren zonsondergangen: Hans Jürgen Syberberg en het linkse denken over rechts in Duitsland, Universiteit Maastricht. Published: Amsterdam UP, 2004.
  • Hagener, Malte (2007) Moving Forward, Looking Back: The European Avant-Garde and the Invention of Film Culture 1919-1939, Universiteit van Amsterdam. Published: Amsterdam: Amsterdam University Press, 2007.
  • Hofstede, Bart (2000) In het wereldfilmstelsel: Identiteit en organisatie van de Nederlandse film sedert 1945Erasmus Universiteit Rotterdam. Published: Nederlandse cinema wereldwijd: De internationale positie van de Nederlandse film, Amsterdam: Boekmanstudies, 2000.
  • Kamp, Miriam van de (2009)Where corporate culture and local markets meet: Music and film majors in the Netherlands, 1990-2005.Erasmus Universiteit Rotterdam.
  • Kersten, Annemarie (2012) Terms of Enjoyment: Film Classification and Critics’ Discourse in Comparative Perspective, Erasmus Universiteit Rotterdam.
  • Klerk, Nico de (2015) Showing and Telling: Film Heritage Institutes and Their Performance of Public Accountability, Universiteit Utrecht. Published: Delaware: Vernon Press, 2017.
  • Lameris, Bregje (2007) Opnieuw belicht: de pas de deux tussen de filmmuseale praktijk en filmhistorische debatten, Universiteit Utrecht. Published: Film Museum Practice and Film Historiography: The Case of the Nederlands Filmmuseum 1946-2000. Amsterdam: Amsterdam UP, 2017.
  • Masson, Eef (2012) Watch and learn: Rhetorical Devices in Classroom Films after 1940, Universiteit Utrecht. Published: Amsterdam: Amsterdam UP, 2012.
  • Mathijs, Ernest (2000) Referentiekaders van filmkritiek: Een onderzoek naar het gebruik van referenties in de interpretatie en evaluatie van David Cronenberg. Vrije Universiteit Brussel.
  • Meers, Philippe (2003) De Europese film op zoek naar een publiek: Een multimethodisch publieksonderzoek naar de filmbeleving van jongeren in het kader van de Europees-Amerikaanse verhoudingen in de mondiale ‘filmed entertainment’-industrie, Universiteit Gent.
  • Mes, Tom (2018) V-Cinema: Canons of Japanese Film and the Challenge of Video. Universiteit Leiden.
  • Oort, Thunnis van (2007) Film en het moderne leven in Limburg: Het bioscoopwezen tussen commercie en katholieke cultuurpolitiek, 1909-1929, Universiteit Utrecht. Published: Hilversum: Verloren, 2007.
  • Özen, Mustafa (2007) De opkomst van het moderne medium cinema in de Ottomaanse hoofdstad Istanbul, 1896-1914, Universiteit Utrecht.
  • Paalman, Floris (2010) Cinematic Rotterdam: The Times and Tides of a Modern City, Universiteit van Amsterdam. Published: Rotterdam: 010 Publishers, 2011.
  • Pafort-Overduin, Clara (2012) Hollandse films met een Hollands hart: Nationale identiteit en de Jordaanfilms 1934-1936, Universiteit Utrecht.
  • Pol, Gerwin van der (2009) In the Author We Trust, Universiteit van Amsterdam.
  • Punt, Michael (2000) Early Cinema and the Technological Imaginary, Universiteit van Amsterdam. Published: Trowbridge: Cromwell Press, 2000.
  • Raesens, Joost (2001)Film en filosofie: Vivre la Difference. Deleuze en de cinematografische moderniteit, Erasmus Universiteit Rotterdam. Published: Budel: Damon, 2001.
  • Schiweck, Ingo (2002) “(…) Weil wir lieber im Kino sitzen als in Sack und Asche”: Der deutsche Spielfilm in den besetzten Niederlanden 1940-1945, Universität Münster. Published: Münster: Waxmann Verlag, 2002.
  • Schoots, Hans (2009) Bert Haanstra: Filmer van Nederland, Universiteit Utrecht. Published: Amsterdam, Mets & Schilt, 2009.
  • Stalpaert, Christel (2002) De ‘Belgische vrouwelijke filmtaal’ in haar discursieve en visuele praktijk, Universiteit Gent.
  • Thanouli, Eleftheria (2005) Post-Classical Narration: A New Paradigm in Contemporary World Cinema,Universiteit van Amsterdam.
  • Thissen, Judith (2001) Moyshe Goes to the Movies: Jewish immigrants, popular entertainment and ethnic identity in New York City (1880-1914), Universiteit Utrecht.
  • Stapele, Peter van (2005) Poetics of the Screenplay as Drama-Text,Universiteit Leiden.
  • Verhoeff, Nanna (2002) After the Beginning: Westerns Before 1915, Universiteit Utrecht. Published: The West in Early Cinema: After the Beginning, Amsterdam: Amsterdam UP, 2005.
  • Valck, Marijke de (2006) Film Festivals: History and Theory of a European Phenomenon That Became a Global Network, Universiteit van Amsterdam. Published: Film Festivals: From European Geopolitics to Global Cinephilia.Amsterdam: Amsterdam University Press, 2007.
  • Verbeke, Noortje (2005) Armand van Coppenolle: Belgisch documentairemaker in de 2e helft van de 20e eeuw, Universiteit Gent.
  • Vijver, Lies van der (2011) Gent Kinemastad: Een multimethodisch onderzoek naar de ontwikkeling van de filmexploitatie, filmprogrammering en filmbeleving in de stad Gent en randgemeenten (1896-2010) als case binnen New Cinema History onderzoek, Universiteit Gent.
  • Visch,Valentijn (2007) Looking for Genres: The Effect of Film Figure Movement on Genre Recognition, Vrije Universiteit Amsterdam.
  • Vojkovic, Sasha (2001) Subjectivity in the New Hollywood Cinema: Fathers, Sons and Other Ghosts, Universiteit van Amsterdam.
  • Wilkinson, Maryn (2013) Wonder girls: Undercurrents of resistance in the representation of teenage girls in 1980s American cinemaUniversiteit van Amsterdam.
  • Winkel, Roel Vande (2003) Film(journaals) en propaganda in bezet België (1940-1944),Universiteit Gent.
  • Zwaan, Klaas de (2018) Projecties van een Wereldbrand. De receptie van de Eerste Wereldoorlog in de Nederlandse bioscopen (1914-1918), Universiteit Utrecht.

 

Attention: this overview is a work in progress! Additions and corrections are welcome.

International perspective: