Skip to main content
Copyright Featured Image and Page Header Image: Mitos Film.

Een reis naar het land van herkomst

De film opent met beelden van een Koerdisch-Iraaks gezin dat in hun woonplaats Duhok de fotograaf bezoekt. De ouders zitten vooraan, hun twee zonen en dochter staan achter hen. De stroom valt plotseling uit, in het donker drukt de fotograaf af. De kinderen hebben in het donker allemaal gekke bekken getrokken. Deze scène krijgt een sterk symbolische lading: het gezin zal uit elkaar geslagen worden en de kinderen gaan ieder hun eigen gang.

De vader sneuvelt in de oorlog tegen het Saddam Hussein regime, de moeder emigreert daarom met haar kinderen naar Duitsland. De kinderen groeien op en raken van elkaar vervreemd. Als hun moeder plotseling overlijdt staan ze echter voor een gezamenlijke opgave: in haar testament staat als haar laatste wens dat ze in Irak begraven wil worden.

Dit is de start van een fascinerende road-movie, een reis terug naar het land van herkomst. Het betekent een botsing van culturen, maar ook een botsing tussen de drie persoonlijkheden. Ze ervaren een confrontatie met de familieleden in Irak en het verleden blijkt vol verzwegen geheimen. Daarnaast is duidelijk dat de actualiteit in Irak gekenmerkt wordt door nieuwe gewapende conflicten, zoals ook de filmploeg aan den lijve heeft ondervonden. Haus Ohne Dachbiedt een meervoudig gelaagd verhaal.

Regisseuse Soleen Yusuf emigreerde op negenjarige leeftijd met haar familie van Duhok (Koerdisch Irak) naar Duitsland. Haus Ohne Dach is haar debuutfilm, waarmee ze afstudeerde aan de filmacademie van Baden-Württemberg.

De film ging in wereldpremière op het Münchner Filmfest 2016. Op het filmfestival van Montreal verwierf de film de juryprijs. Op de vierde editie van het filmfestival van Duhok werd de film bekroond met de publieksprijs, op het filmfestival van Osnabrück ontving ze de Friedensfilmpreis. Tevens ontving ze in 2016 de First Step Award. In de zomer van 2017 werd de film uitgebracht in de Duitse bioscopen.

Director’s comment

“The story of HOUSE WITHOUT ROOF has been caused out of the need to reappraise cinematically my own war- and flight experience and the one of my family and friends – to create the audience a personal and individual approach to such a topic.

Just today the topic “refugees” is ever-present and inevitable. Something that has always troubled me is the fact that the representation exists nearly exclusively on political statements and journalistic headlines. The human being and his personal, individual fate are not at all or hardly elucidated. War is not a catch-line, it does not only cost a lot of money, but most of all many lives, and leaves an imprint on thousands upon thousands of biographies.

[-] A fictive idea became a personal matter, a personal concern an odyssey – and all involved parties could learn and reflect a lot. Looking back, I admire the courage and hope of each participant who took part in the development of this story.” Bron: https://www.missingfilms.de/attachments/article/243/HAUS%20OHNE%20DACH_Pressemappe.pdf

Documentatie

Haus Ohne Dach- Duitsland 2016, 117 min. Regie: Soleen Yusef
 Recensies
Kino-Zeit
“Soleen Yusuf bedient sich neben einem feinen Humor, durch den sie die Figuren und auch die Kultur charakterisiert, vor allem einer sehr poetischen Erzählweise: Dazu gehören die melancholischen Lieder, die der Taxifahrer singt oder die über dem Bild liegen. Gerade am Ende verdichten sich hier Erzählung und Musik, wenn Ay lê Gulê von Mehmet Atli eingespielt wird.
Und es sind vor allem die Bilder, mit denen Yusuf überzeugt: Totalen, die die karge, aber beeindruckende Landschaft zeigen, wechseln sich ab mit Nahaufnahmen, die das Hin- und Hergerissensein der Figuren sichtbar machen. Den Rahmen des Films bilden die Fernsehbilder, die einmal den Sturz Saddam Husseins zeigen, dann den Einmarsch des IS. Beide Male zeigen sie für die Figuren unfassbare Ereignisse, die ihr Leben beeinflussen werden. Die politische Geschichte ist also untrennbar mit der Familiengeschichte verknüpft, sie wirkt sich auf das Leben jedes einzelnen aus.” Bron: https://www.kino-zeit.de/film-kritiken-trailer/haus-ohne-dach-2016
East End Film Festival 2018
“Soleen Yusef deftly masters her material, keeping the plot together, despite near-surrealistic incident made more bizarre by the awkward trio conversing in German. Liya, whose name means ‘Patience’ in translation, is just the opposite. Director of Photography Stephan Burchardt’s lively handheld camera creates the right look for this topsy-turvy family drama, mixing close-ups mixed with long panning shots over the glorious landscape.” Bron: http://www.filmuforia.co.uk/house-without-roof-2017/
Iranian-Kurdish films
  • Turtles can Fly (Bahman Ghobadi, 2004), uitgebracht in de filmtheaters
  • A Time for Drunken Horses (Bahman Ghobadi, 2000), uitgebracht in de filmtheaters
  • Blackboards (Samira Makhmalbaf, 2000), uitgebracht in de filmtheaters
Turkish-Kurdish films
  • Min Dit: The Children of Diyarbakir (Miraz Dibar, 2009), vertoond op Movies That Matter en in de serie Movies That Matter On Tour
  • Journey to the Sun (Yesim Ustaoglu, 1999), uitgebracht in de filmtheaters
  • Yol (Serif Gören/ Yilmaz Güney, 1982), uitgebracht in de filmtheaters
Iraqi-Kurdish films
  • Zagros (Sahim Omar Kalifa, 2017), Belgische productie, vertoond op Movies That Matter en uitgebracht in de filmtheaters
  • Son of Babylon (Mohamed Al-Daradji, 2010), uitgebracht in de filmtheaters
  • Jiyan (Jano Rosebiani, 2002), vertoond op het IFFR
  • De zwijgende reiziger (Ibrahim Selman, 1994), Nederlandse productie, uitgebracht in de filmtheaters