Copyright Featured Image and Page Header Image: Basis-Film-Verleih GmbH.
Fascinerende tijdreis naar Berlijn
Die Allseitig Reduzierte Persönlichkeit (Helke Sanders, 1978) toont drie dagen uit het leven van een freelance fotografe in een winters West-Berlijn in 1977.
Ze moet sappelen om rond te komen en moet soebatten met haar opdrachtgevers. Daarnaast is ze een alleenstaande moeder die worstelt met de balans van werk en privé. Helke Sander vertolkt zelf de hoofdrol van de fotografe. De film biedt de kijker een tijdreis: rondkijken in het Berlijn van 1977, met de blik van een fotograaf. We zien haar door de stad rijden, met mooie lange rijders en goed gekozen camerastandpunten. De hoofdpersoon maakt prachtige foto’s van haar omgeving. Ze moet uitvoerige discussies voeren of de beelden mogelijk controversieel bevonden zouden kunnen worden door het gemeentebestuur (wat een flauwekul!), of de serie genoeg artistieke waarde heeft (ja zeker wel!) en ze krijgt kritiek dat er geen vrouwen in beeld zijn (tsja!).
Het getoonde straatbeeld kan voor de 21e-eeuwse toeschouwer aanleiding geven tot nostalgie, met name door de auto’s en de tijdgebonden kleding van passanten, maar het levert ook verbazing op: de Berlijnse Muur verdeelde de stad op toch wel zeer bizarre wijze. De bewoners van West-Berlijn zaten destijds in een kunstmatige gevangenis, met zicht op de socialistische heilstaat vanaf enkele uitkijk-steigers. De titel is een ironische spiegeling van het partij-jargon van de DDR dat in radionieuws gehanteerd wordt.
De regisseuse
De debuutfilm van Helke Sander ging in februari 1978 in wereldpremière op het Filmfestival van Rotterdam. In dezelfde maand volgde de vertoning op het filmfestival van Berlijn en de uitbreng in de Duitse bioscopen. De film werd kort daarna in Nederland uitgebracht door filmdistributeur Cinemien, die in 1974 opgericht was als een feministisch filmkollektief dat zich ten doel stelde de positie van vrouwen te versterken.
Helke Sander was de grondlegger van het feministische filmtijdschrift Frauen und Film, het eerste nummer werd in 1974 tijdens het Berlijns filmfestival gepubliceerd. Ze was tot en met 1982 de eindredactrice van het tijdschrift. Het doel was om meer gelijkheid van behandeling te verkrijgen voor vrouwen in de filmwereld, zowel aan de kant van productie als van vertoning. Daarnaast werd een kritische analyse van seksistische representaties in films gegeven en was er een verzet tegen paternalistische mentaliteit en discriminatie. In januari 2017 kon ze haar tachtigste verjaardag vieren en werd een retrospectief vertoond in Bundesplatz-Kino Berlin.
“Haar loopbaan begon in 1958, toen zij op haar tweeëntwintigste de toneelschool verliet. Zwangerschap, huwelijk en vertrek naar Finland maakten aan een eventuele carrière als actrice onmiddellijk een eind. Verteerd door heimwee en teleurgesteld in de mogelijkheden van het experimentele theater, keerde zij in 1965 terug naar Duitsland, samen met haar zoon Silvo. Zij begon een studie aan de Berlijnse filmacademie en om in het onderhoud te kunnen voorzien van haar en haar zoontje werkte zij daarnaast als vertaalster en verslaggeefster.” (Förster, 1985, p. 84)
Bij de beschrijving van de Duitse ‘Autorenfilm’ van ‘der Neue deutsche Film’ gaat de algemene aandacht nog steeds vooral uit naar de manlijke regisseurs zoals Alexander Kluge, Volker Schlöndorff, Edgar Reitz, Werner Herzog, Rainer Werner Fassbinder, Wim Wenders. De vrouwen in deze generatie moesten strijden om hun films te maken en vertoond te krijgen. Voorbeelden zijn naast Helke Sander onder andere Jutta Brückner, Ula Stöckl, Elfi Mikesch, Jeanine Meerapfel, Marianne Rosenbaum, Ulrike Ottinger, Doris Dörrie en Helma Sanders-Brahms. De bekendheid van Margarethe von Trotta is in dit opzicht te beschouwen als een van de uitzonderingen die de regel bevestigen.
Documentatie
Die Allseitig Reduzierte Persönlichkeit – Duitsland, 1978, 98 min. Regie: Helke Sander
-
http://www.helke-sander.de/
-
http://www.basisfilm.de/basis_neu/seite3.php?id=35
-
http://www.filmportal.de/film/redupers-die-allseitig-reduzierte-persoenlichkeit_e1bf553ebad74c3b822f377149a18a61
-
Sander, H (1974) Frauen und Film, Heft 1. URL: http://www.frauenundfilm.de/img/article/main/article_1_4-40.pdf
-
Interview 1984 (Marc Silbermann): https://www.ejumpcut.org/archive/onlinessays/JC29folder/HellkeSander.html
-
Brauerhoch, A. (2012) ‘24 June 1974: Launching of Frauen und Film Creates Lasting Forum for Feminist Film Writing and Practice’ in: Kapczynski, J.M. & M.D. Richardson (eds.) A New History of German Cinema. Rochester, NY: Camden, pp. 442-448.
-
Elsaesser, Th. (1987) ‘Touching Base: Some German Women Directors in the 1980s’, in: ibidem (2005) European Cinema: Face to Face with Hollywood, Amsterdam: Amsterdam UP, pp. 219-230.
-
Förster. A. (red. 1982) Het tweede gezicht: Subjektitude. Amsterdam: Feministisch Filmkollektief Cinemien.
-
Förster. A. (1985) ‘Helke Sander’, in: Het Nederlands Jaarboek Film 1985, pp. 82-89.
-
Katzman, L. (1984) ‘The All-Around Reduced Personality: Redupers. Women’s Art in Public’, in: Jump Cut, 1984, Nr. 29, pp. 60–62.
-
Knight, J. (1992)Women and the New German Cinema. London: Verso.
-
Knight, J. (2004)New German Cinema: Images of a Generation. London: Wallflower Press.
-
Mayne, J. (1981) ‘Female Narration, Women’s Cinema: Helke Sander’s The All-Around Reduced Personality – Redupers’, in: New German Critique,1981/82, Nr. 24/25, pp. 155–171. Ook opgenomen in: Erens, P. (red. 1990) Issues in Feminist Film Criticism, Bloomington: Indiana UP, pp. 380-394.
Review Capsule in Time Out (London)
“Directing her first feature from her own script, Sander – a founder of the German Women’s movement – also stars as an unmarried mother and freelance photographer in West Berlin, obsessed with interpreting both The Wall which separates her from the well-rounded socialists back East, and the equally divisive social structures which prevent her from uniting her different abilities in a single coherent life. A brilliant achievement: personal, political, witty, sad and rigorously dialectical.” Bron: http://www.timeout.com/london/film/the-all-round-reduced-personality-redupers-1977
Kenschets van de film in 1992
“Helke Sander schildert und spielt in ihrem ersten Spielfilm Szenen aus dem Leben einer Pressefotografin in Berlin (West). In den Bildern der Stadt artikuliert sich der an vielen dokumentarischen Arbeiten geschulte Blick Helke Sanders; in den Elementen der Story, in den Versuchen der Fotografin, sich in einer von Männern besetzten Berufswelt zu behaupten, ohne die eigene Persönlichkeit aufzugeben, in ihren Siegen und Niederlagen, herrschen autobiografische Erfahrungen der Regisseurin vor. Der Film ist ebenso unspektakulär wie eindringlich, die spröden Schwarzweissbilder, der Originalton und die improvisatorischen, spontanen Momente der Inszenierung lassen in jedem Augenblick spüren, wie genau Helke Sander Bescheid weiss über das, was sie erzählt, und wie diszipliniert und streng sie mit diesem Wissen umgeht.” Bron: H.G. Pflaum & H.H. Prinzler (1992) Film in der Bundesrepublik Deutschland: Der neue deutsche Film von den Anfängen bis zur Gegenwart. Mit einem Exkurs über das Kino der DDR. Ein Handbuch. Bonn: Inter Nationes, p.135.
Duitse recensies van de film in 1978
“Die von Traurigkeit und Humor durchgezogene, vor allem aber von einer großen Portion Selbstironie getragene Erzählung schafft wirklich spontane Identifikationsmöglichkeiten: Man durchblättert weit mehr als ein intimes Tagebuch; man sieht einen Erfahrungsbericht, der die private Lage durch zahlreiche, sehr präzis beobachtete Hinweise in Zusammenhang bringt mit der öffentlichen, der gesellschaftlichen und politischen Lage.”
Bron: Birgit Weidinger, in: Süddeutsche Zeitung, 28. Februar 1978. URL: http://www.helke-sander.de/filme/redupers/
“Die verbindende Linie ist in REDUPERS das Photoprojekt Berlin. Die Berlinerin sieht in der zerstückelten Stadt die Einheit, die einmal gewesen ist, das Verbindende, schwarz-weiß photographiert, Straßen in Mauernähe im Osten und im Westen. Das Preußisch-Spartanische, das verbindet, in leichtem Verfall, graphisch gesehen wie von einem wiederauferstandenen Werner Heldt. Die Frauen möchten ihre Bilder in große Plakatfotos an Bauzäune und leere Mauern heften. Aber die Auftraggeber, der Kunstverein, der Senat der Stadt Berlin, lehnen ab. Der Blick der Frauen, der gegen die üblichen Halbierungen geht – hier Glanz, dort Grau – ist nicht erwünscht. Die Männerparolen und –erfahrungen, die die Welt zweiteilen, dürfen nicht durch weibliche Schwarzweißphotographierei ad absurdum geführt werden.
Wie Helke Sander in diesen Film durchhält, Berlin gegen den Strich zu sehen, so wie die Figur ihrer Photographin trotz gelegentlichen weiblichen Anpassungsbemühungen gezwungen ist, gegen den Strich zu leben, das ist originell und prägt sich ein. Und dass in der Tristesse der horizontalen Kamerafahrten sich wiederholenden Bilder noch eine Spur von Witz und Selbstironie gemischt ist, gibt den Pfiff, der REDUPERS über das Ghetto von „Frauenfilmen“ hinaushebt. Durch seine Tendenz zur Abstraktion (durch Bildwiederholung), durch seine resignative Kühle prägt sich dieser Film ein.” Bron: Brigitte Jeremias, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 28. April 1978. URL: http://www.helke-sander.de/filme/redupers/
Vrouwen en film
Filmwetenschapper Julia Knight geeft de volgende kenschets van de positie van vrouwelijke filmregisseurs in de jaren zeventig in West-Duitsland: “[-] Although relatively few women filmmakers actively participated in the women’s movement, its consciousness – raising aims fostered a new women’s cinema that was concerned with representing the authentic experiences of women. The majority of films that made up this cinema explored or were based on the lives of actual women. Several filmmakers simply turned their cameras on women in their own circle of friends and acquaintances to produce imaginative and experimental documentaries.
-
For example, in her film Ein gar und ganz verwahrlostes Mädchen/A Thoroughly Demoralized Girl (1977), Jutta Brückner (born 1941) documents a day in the life of her friend Rita Rischak and her attempts to improve herself, while Elfi Mikesch (born 1940) made Ich denke oft an Hawaii/I Often Think of Hawaii (1978) about her neighbour Ruth, a deserted wife and mother of two. Other films [-] were based on the documented lives of actual women.
However, some directors turned to their own experiences and produced autobiographical feature films.
-
Among these are Helke Sander’s Die allseitig reduzierte Persönlichkeit/The All-round Reduced Personality – Redupers (1977), Helma Sanders-Brahms’ Deutschland, bleiche Mutter/Germany, Pale Mother (1979 -80), Jutta Brückner’s Hungerjahre/Years of Hunger (1980), Jeanine Meerapfel’s Malou(1980) and Marianne Rosenbaum’s Peppermint Frieden/Peppermint Freedom (1983).