Kiarostami: Like Someone in Love (2012)










Kiarostami werkt een klein verhaal uit: een studente verzwijgt tegenover haar familie haar manier van bijverdienste, ook haar vriendje mag niet weten dat ze een call girl is. Ze wil de verkering uitmaken, maar weet niet hoe ze dit moet doen. Een van haar klanten brengt haar naar de universiteit. Het is een oude man, hij ziet hoe het vriendje haar stalkt en hij raakt in gesprek met hem. De jongen denkt dat de oude man de grootvader van zijn geliefde is.
 
Het is een verhaal dat draait rond een misverstand, Kiarostami kiest hierbij voor een lange aanloop zonder ontknoping. Wie geduld heeft, ziet zich beloond met een verhaal dat tot nadenken zet en uitnodigt tot meedenken.
 
Het is verbluffend hoe lang de oude man blijft observeren, hij speelt het spel mee zonder te liegen maar ook zonder het misverstand uit de wereld te helpen. Hij zegt in de auto wijze woorden tegen de jongen, die toch koppig blijft volhouden dat een huwelijk de enig mogelijke vervolgstap voor hem en haar is.
Het meisje is vanaf het begin onsympatiek, want ze komt in haar gesprekken totaal egocentrisch over en ze laat haar oma een hele dag lang in de kou staan. Gaandeweg wordt haar personage nader ingevuld, het is gewoon een wereldvreemde en ongetalenteerde student sociologie.
 
Alle verhaalgegevens ontvouwen zich langzaam. Zo komen we slechts geleidelijk en ook subtiel gebracht te weten dat de oude man een gepensioneerd hoogleraar sociologie is, gespecialiseerd in analyse van gewelddadige situaties. Na een leven lang van studie wordt dit de eerste keer dat hij persoonlijk met geweld in aanraking komt.
 
documentatie
 
Over LIKE SOMEONE IN LOVE:
 
Kiarostami kiest opnieuw voor lange gesprekken in de auto, net zoals in eerdere films, onder andere TEN (2002) of THE TASTE OF CHERRIES (1997). Over TEN zie onder andere http://www.peterbosma.info/?p=uitgelicht&uitgelicht=21