klassieker: Vampyr (Dreyer, 1931)



VAMPYR is een sinister meesterwerk, een merkwaardige mengeling van surrealistische droomlogica en morbide romantiek.


Wanneer de reiziger Allan Grey in een afgelegen kasteel arriveert, ziet hij vreemde dingen, zoals de schaduw van een man die een eigen leven leidt, en hij droomt met open ogen over zijn eigen begrafenis. Van de kasteelheer, vader van twee knappe dochters, krijgt hij een boek over vampirisme. Een van de meisjes is in de ban van een vampier. 
De jonge reiziger probeert met gevaar voor eigen leven het kwaad uit te drijven. De film bestaat uit schitterende, hallucinante duistere zwart-wit beelden (camera: Rudolph Maté en Louis Née).
 
Regisseur Dreyer maakte een vrije bewerking van het gothic spookverhaal Carmilla (1872) van Sheridan le Fanu. Het resulteerde in een onderkoelde horrorfilm met een subtiele dreigende sfeer van het kwade. De personages dolen als gehypnotiseerd door een vreemd landschap rondom een griezelig kasteel. VAMPYR staat op dezelfde hoogte als die andere vampierenfilm: NOSFERATU, EINE SYMPHOMIE DES GRAUENS ((1921) van F.W, Murnau, gebaseerd op het verhaal van Bram Stoker. Beide films hebben een cultstatus verworven onder kenners.
 
Dreyer verwierf wereldfaam door zijn zwijgende film LA PASSION DE JEANNE D’ ARC (1927), in Frankrijk opgenomen en nog steeds een van de grote klassiekers aller tijden. Dreyer werd vervolgens uitgenodigd in Duitsland, waar hij VAMPYR aanvankelijk als zwijgende film opnam. Later werd muziek van Wolfgang Zeller en ook flarden dialoog aan toegevoegd.
VAMPYR flopte in commercieel opzicht en Dreyer keerde teleurgesteld en gefrustreerd terug naar Denemarken, waar hij pas tien jaar later een nieuwe film maakte: VREDENS DAG (|Days of Wrath).
 
De kopie is recent gerestaureerd, gebaseerd op de versie die door de Duitse filmkeuring werd gecensureerd. Aan het eind van de film worden de verboden scènes vertoond, die afkomstig zijn uit de Franse versie.

Zie verder: http://english.carlthdreyer.dk/Films/Vampyr/Restoration.aspx.  

More information:
 
And...
  • Bordwell, David, The Films of Carl-Theodor Dreyer, University of California Press, 1981
 
“ The setting up and subsequent solving of problems becomes the focus of each chapter, with the Dreyer film often serving more as the medium than the message of the process. Consequently, the strength of Bordwell’s analytical grids and systems steadily grows as the book progresses, while the films themselves appear at times to shrink. In the chapter on Vampyr, there’s virtually no discussion of the film’s soundtrack or the incestual lesbian lust that’s mixed with the thirst for blood — two facets of Vampyr that I find fundamental — but the analysis of many of the more complex and ambiguously motivated camera movements and the diverse problems they raise are particularly illuminating.”
review of Jonathan Rosenbaum, URL: http://www.jonathanrosenbaum.com/?p=21433