The Lost World of Mitchell & Kenyon


De herontdekking van de films van Mitchell & Kenyon

In de jaren negentig werd een grote hoeveelheid non-fictie films van de firma Mitchell & Kenyon teruggevonden.
Het betreft een pakket van 800 korte films die in de jaren tien (ongeveer tussen 1900 en 1913) geproduceerd werden door de heren Sagar Mitchell en James Kenyon, in Noord-Engeland.
De herontdekking van dit corpus ‘lokale films’ is interessant voor maatschappijhistorici (voor onderzoek van het Edwardiaanse tijdperk in Engeland) en voor filmhistorici (als nieuw bronmateriaal voor het onderzoek van de vroege cinema).
Bij de televisiepresentatie (BBC, januari 2005, ook op dvd verkrijgbaar) van dit weergevonden filmerfgoed koos men voor het populaire register: een wandelende presentator (Dan Cruickshank), interviews met nakomelingen in de huiskamer terwijl ze naar de beelden van hun (voor)ouders keken op televisie en aangevuld met (helaas nogal sullig) gedramatiseerde scènes.
De nadruk van de televisiepresentatie ligt op de sociale geschiedenis, op het identificeren van personen en situaties, het achterhalen van de menselijke verhalen achter de beelden. De filmbeelden worden neergezet in de context van de nationale geschiedenis. Het is een soort vergeten familiealbum van de totale natie: zo leefden onze grootouders.
 
Voor documentatie en bespreking van de Mitchell & Kenyon collectie zie o.a.:
· Carroll, Nathan, ‘Mitchell and Kenyon: Archival Contingency, and the Cultural Production of Historical License’, in: The Moving Image, vol 6, no 2 (Fall 2006) pp 52-73.
· Kessler, Frank (ed), special issue Historical Journey of Film, Radio, and Television, vol 22, no 3 (August 2002).
· Toulmin, Vanessa & Patrick Russell & Tim Neal, ‘The Mitchell and Kenyon Collection. Rewriting Film History’, in: The Moving Image, vol 3, no 2 (Fall 2003) pp 1-18.
· Toulmin, Vanessa & Simon Popple & Patrick Russell, The Lost World of Mitchell and Kenyon: Edwardian Britain on Film, London: British Film Institute, 2004.
· Toulmin, Vanessa & Martin Loiperdinger, ‘Is it You? Recognition, Representation and Response in Relation to the Local Film’, in: Film History vol 17, no 1 (2005) pp 7-18.
· Toulmin, Vanessa, Electric Edwardians: The Story of the Mitchell & Kenyon Collection, London: British Film Institute, 2006.