Der Salzmanner von Tibet (1997)


Deze bijzondere documentairefilm werd in de jaren negentig een hit in de filmhuizen. De Zwitserse sinologe Ulrike Koch maakte een adembenemende filmische impressie van een traditioneel gebruik bij de nomadenbevolking in Tibet, afgezet tegen de indrukwekkende achtergrond van het berglandschap van de Himalaya.
 
De Filmkrant
“Met veel oog voor detail toont Koch ons de tocht van een viertal Tibetaanse nomaden naar de hoog in de Himalaya gelegen zoutmeren zien en de voorbereidingen en rituelen die aan de reis vooraf gaan. De bijna drie maanden durende zware tocht naar 'de tranen van de godin Tara' wordt ieder jaar gemaakt om het 'witte goud' te winnen dat door de nomaden wordt gebruikt als ruilmiddel voor gerst en thee. “
Bron: Annemarie Vollebregt, in De Filmkrant 189 (mei 1998). URL: http://www.filmkrant.nl/_titelindex_S/5347
 
NRC/Handelsblad
“Zonder veel nadruk brengt de film de vooruitgang in beeld. Bij het meer zien we soms even een vrachtwagen van de Chinezen, die de zoutwinning wat moderner aanpakken. Voor de Tibetaanse nomaden die er nog over zijn, is dat bedreigend. Door het grotere aanbod zakt de prijs van het zout en kunnen ze hun tradities niet in stand houden.
Zo wordt Kochs film een kalme ode aan iets dat verdwijnt. Het werk van de zoutmannen, zo verweven met het boeddhistische geloof, lijkt al bijna geen werk meer, maar kunst. De zoutkegels bij het meer doen denken aan de cirkels van Richard Long en de verpakte eilandjes van Christo en stemmen nu al net zo weemoedig.”
Bron: Bianca Stiger, in: NRC/Handelsblad, 27 mei 1998. URL: http://vorige.nrc.nl/film/article1513974.ece
 
San Francisco Examiner
“Every spring, four male members of a nomadic tribe of Tibetan herdsmen take off with their yaks for an arduous journey to Himalyan salt lakes, returning several weeks later to their valley with bags of salt to be traded for grain. Only men can perform the work; it's considered bad fortune for a woman to approach the lake.
Ulrike Koch, a German ethnologist and filmmaker who has worked with Bertolucci and Chen Kiage, was allowed to accompany one such expedition, though not all the way to the lake (her cameraman, however, was permitted to capture the actual salt extraction).
Koch presents the ritualistic preparations for the trip, and the journey itself, without narration; only members of the tribe, including the saltmen themselves and the women they leave behind, provide commentary. As they travel through a most striking landscape, the salt gatherers assume prescribed roles of father, mother and son; they also speak a secret language, like members of traditional guilds or trades. It's a riveting look at a way of life that is dying -- technology is rendering the saltmen obsolete. Among the film's many highlights and revelations is an extended sequence in which a woman of haunting voice sings a Tibetan epic poem.”
Source: Walter Addiego, in: San Francisco Examiner, URL: http://www.sfgate.com/news/article/A-riveting-look-at-a-dying-way-of-life-in-Tibet-3093050.php
 
Kino Zeit
“Seit uralten Zeiten leben die Dropkas, Hirtennomaden in Nordtibet, auf dem Hochplateau des Himalaya. Ihr Wohnsitz befindet sich auf 4500 Metern Höhe am Fuße des Nyenchen Tanglha, einem der vier heiligsten Berge Tibets. Jeden Frühling machen sich vier Männer der Dropkas auf den langen Weg zu den Salzseen. Nur um diese Jahreszeit können sie damit rechnen, daß die Erde sich nicht in Schlamm verwandelt und die Hochebene begehbar ist.
 
Unterwegs übernimmt jeder der vier Salzmänner eine bestimmte Rolle: Einer ist Margen, die Alte Mutter, einer Pargen, der Alte Vater, einer der Herr der Tiere. Bopsa, der Neuling begleitet die Karawane zum ersten Mal. Die uralten Regeln und Riten müssen während der Reise streng beachtet werden. Eine davon ist die geheime Salzsprache, die nur unter den Salzmännern gesprochen werden darf.
 
Ulrike Koch ist es nach achtjähriger Recherche gelungen, die Salzmänner auf ihrer Reise zu begleiten. Der Film dokumentiert in faszinierenden Bildern die von tiefer Religiosität und Respekt vor der Natur geprägte Tradition der Salzmänner zu reisen und mit dem Weißen Gold Tibets - dem Rohstoff Salz - umzugehen. Und er zeigt, wie sehr die unermeßliche kulturelle Vielfalt Tibets durch das Vorrücken moderner Technologie bedroht ist.”
Quelle: http://www.kino-zeit.de/dvd/die-salzmanner-von-tibet
 
Overige films van Ulrike Koch: