Marktverkenning film


Marktverkenning
voor aankomende animatiefilmmakers en experimentele filmmakers

Peter Bosma
a work in progress - Oktober 2012

(Foto afkomstig van: http://cinesoiree.blogspot.com/2011/09/machine-gut.html)

Zie ook:


Algemeen


Crowd funding
Algemeen

Internationaal

Film
 
Aanbevolen handboeken over marketing
Stel, je hebt een (korte) film gemaakt. Dan kan je in heel veel boeken advies vinden over hoe je dit werk kunt verkopen, met tal van tips over hoe je de filmwereld kunt veroveren.
Zie onder andere:
  • Bosko, M.S. The Complete Independent Movie Marketing Handbook, Studio City: Michael Wiese Productions, 2003.
  • Pham, A. & N.Watson The Film Marketing Handbook. A Practical Guide to Marketing Strategies for Independent Films, London: British Film Institute, 1999.
  • Reiss, Jon, Think Outside the Box Office: The Ultimate Guide to Film Distribution and Marketing for the Digital Era, 2010. Zie ook www.thinkoutsidetheboxoffice.com.
  • Wyatt, J. High Concept. Movies and Marketing in Hollywood. Austin: University of Texas Press, 1994.
 
Enkele boeken over cultureel ondernemen en cultuurmarketing in het algemeen:
  • T. Lamers & R Nagel, Art economie: Zelfstandig ondernemen voor beeldend kunstenaars, vormgevers, ontwerpers en fotografen, Bussum: Coutinho, 2010.
  • S. Preddy, Marketing en Acquisitie voor ontwerpers. Hoe het kan / hoe het wordt gedaan / hoe de klant het graag wil, Amsterdam: BIS publishers, 2006.
  • J.W. van den Brink & M.van Os, Opdrachtgever gezocht: Acquireren als onderdeel van je werk, Den Haag: Academic Service, 2010.
  • S. Cashman, Thinking Big: Praktijkboek strategische marketing kunst en cultuur, Amstelveen: Bureau Promotie Podiumkunsten/Lenthe Publishers, 2007.
  • F. de Groot & N. van der Sluis, Zo maak je een marketingplan, Groningen: Noordhoff, 2008.
  • M. Burk Wood, Het marketingplan, Amsterdam: Pearson Education Benelux, 2009 (3e druk).
  • R. Mulder, De kunst van cultuurmarketing, Bussum: Coutinho, 2008.
  • B. Franssen & P. Scholten & M. Altink, Handboek Cultureel Ondernemen, Assen: Van Gorcum, 2009.
  • Ilise Benun & Peleq Top, The Designer’s Guide to Marketing And Pricing: How to win Clients And What To Charge Them, Cincinnati: HOW Books, 2008.
  • R.E. Caves, Creative Industries: Contracts between Art and Commerce, Cambridge, MA: Harvard UP, 2000.
  • Ilise Benun, The Creative Professional’s Guide to Money. How to think about it. How to talk about it. How to manage it, Cincinnati: HOW Books, 2011. Zie ook www.creativeguidetomoney.com en www.MarketingMentor.com.
  • C.Fishel, The Freelance Design Handbook. Don’t Start Work Without it, Mies: Rotovision, 2009.
  • M. Mateo Ilasco & J. Deangdeelert Cho, Creative Inc.: The Ultimate Guide To Running a Successful Freelance Business, San Francisco: Chronicle Books, 2010.
 
 
Experimentele film
Enkele Nederlandse Festivals en organisaties op het gebied van experimentele film, video, audiovisuele installaties en beeldcultuur:
 
Zie verder: http://virtueelplatform.nl/activiteiten/mapping-mediafestivals.
 
De experimentele films worden zelden vertoond in de commerciële filmtheaters, vanwege het geringe publieksbereik. Ook experimentele films horen thuis op het grote doek, dit gebeurt incidenteel in de non-commerciële filmtheaters zoals De Melkweg, Cinema de Balie en SMART Project Space in Amsterdam, Worm Kino in Rotterdam, VeraZienema in Groningen, Provadja in Alkmaar, Lazy Marie in Utrecht of Broet in Eindhoven. Daarnaast zijn er ook incidentele filmvertoningen op gespecialiseerde festivals en in musea van moderne kunst, zoals het Stedelijk Museum (Amsterdam), Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam) en het Centraal Museum (Utrecht).
 
Aanbevolen literatuur Nederlandse Experimentele films:
  • Abrahams, Anna & Mariska Graveland & Erwin van ’t Hart & Peter van Hoof (red.), MM2 experimentele film in Nederland sinds 1960, Amsterdam: de Balie / Filmbank, 2004. (inclusief dvd: CADAVRE EXQUIS, Anna Abrahams, 2004, 36 min).
  • Abrahams, Anna & Opdam, Claartje & Graveland, Mariska (eds) Film 3 [kyu bik film], Amsterdam: EYE Film Instituut Nederland, 2010.
  • Boomgaard, Jeroen & Bart Rutten (eds), De magnetische tijd: Videokunst in Nederland 1970-1985, Rotterdam: Nai Uitgevers, 2003.
 
Aanbevolen internationale literatuur over experimentele films
  • Hoolboom, Mike (ed), Practical Dreamers: Conversations with Movie Artists, Toronto: Coach House Books, 2008.
  • Daniel, Noel (ed), Broken Screen: 26 Conversations with Doug Aitken: Expanding the Image, Breaking the Narrative, New York:D.A.P./Distributed Art Publishers, 2006.
  • Corrigan, Timothy, The Essay Film: From Montaigne, After Marker, Oxford: Oxford UP, 2011.
  • Timothy Jaeger, VJ: Live Cinema Unraveled (2006).
  • http://revoirvideo.blogspot.com
 
 
1. Welke tijdschriften lees je, aan welk tijdschrift zou je redactioneel willen meewerken, in welk tijdschrift wil je publiceren?
-        Internationale tijdschriften: ...
-        Gratis tijdschrift: De Filmkrant
-        Webzines/ blogs: ...
 
2. Welke festivals zou je willen bezoeken, aan welke festivals zou je willen meewerken, op welke festivals wil je werk presenteren?
Bezoek aan een filmfestival vergt een omvangrijk dagbudget (séjour). De begroting bestaat uit de kostenposten van toegangskaarten, eten en drinken, logies en ontbijt. De truc is: vrijwilliger worden of een gastenkaart bemachtigen, bij familie of vrienden logeren en picknicken met boodschappen uit de supermarkt.
 
Enkele Nederlandse festivals en organisaties op het gebied van experimentele film, video, audiovisuele installaties en beeldcultuur:
Zie verder de inventarisatie van het Virtueel Platform: http://virtueelplatform.nl/activiteiten/mapping-mediafestivals (2011).
 
3. Welke bedrijven ken je, waar zou je willen werken?
 
4. Welke musea en archieven bezoek je, waar zou je willen werken en waar zou je werk willen presenteren of laten bewaren?
Binnen Europa bestaan enkele gespecialiseerde distributie-organisaties voor experimentele film en animatiefilm: onder andere in:
 
Enkele vertoningsplaatsen van experimentele film in het buitenland:
 
 
5. Welke vakopleidingen bestaan in Nederland? Welke opleiding heeft de beste reputatie, waar zou je een Master-studie willen volgen? Welke post doc opleidingen en cursussen zijn relevant?
Opleidingen: AKV St. Joost (Breda), KABK (Den Haag), Willem de Kooning Academie (Rotterdam), HKU (Utrecht), Rietveld Academie (Amsterdam), Filmacademie (Amsterdam).
 
6. Aan welke competities zou je mee willen doen (en bekroond worden?
Zie ook: www.dutchheights.nl (Podium van Nederlandse kunst- en cultuurprijzen).
 
7. Welke grote namen kent de (inter)nationale wereld van animatie? Welke animatoren hebben de status van ‘merken’ of ‘auteurs’? Welke persoonlijke websites van animatoren zijn inspirerend of opmerkelijk, vanuit marketing oogpunt? En waarom?
 
8. Welke algemene sites bieden inspiratie en/of gelegenheid tot netwerken?
 
Animatiefilms
In de 21e eeuw is animatie doorgedrongen tot in alle hoeken van het dagelijks leven: op internet, op televisie en nog steeds ook in de bioscoop.
Animatie is een ambacht dat zich manifesteert in de onderwijswereld, de kunstwereld, de designwereld en op de markt van commerciële dienstverlening (advertising) en amusement (games, 3D block busters). Sinds jaar en dag vormt opdrachtwerk de ruggengraat van de animatiesector, denk bijvoorbeeld aan de bioscoopreclames van Philips in de jaren dertig, of de bioscoopreclames van 7UP in de jaren zeventig.
Voor animatiefilmers vormt echter hun vrij werk de essentie van hun bestaan. Hun artistieke gedrevenheid vormt de vonk waarmee ze begonnen zijn. Deze verbeeldingskracht en expressiedrang is een ongrijpbare kwaliteit die we moeten koesteren en stimuleren. Animatiefilmers hebben meer dan vakmanschap te bieden: ze hebben ook het vermogen een geheel eigen bewegende verbeeldingswereld te scheppen, vanuit het niets.
 
Animatiefilm bevindt zich op het grensgebied van film, beeldende kunst en mediakunst. Animatiefilm kent vele mogelijke technieken, materialen en stijlen. Traditioneel wordt op technisch vlak het onderscheid gemaakt tussen celanimatie, 3D stop-motion animatie, poppen-animatie en experimentele animatie.
Door de komst van de computer zijn de technische mogelijkheden voor animatiefilms verder uitgebreid met onder andere digitale beeldbewerkingen (‘computer generated images’). De komst van internet heeft het afzetgebied voor animatiefilms sterk vergroot en de toepassingen verbreed (bijvoorbeeld flash animatie op websites). Daarnaast wordt animatie ook op grote schaal toegepast in computer games, een categorie die te beschouwen is als een groeiende industrie en als innovatieve kunstvorm.
Binnen de professionele animatiesector bestaat een grote verscheidheid aan opdrachtfilms (commercials, bedrijvenfilms, educatieve films, plus bumpers, trailers en overige televisie producties). Daarnaast bestaat het werk van aankomende professionals (eindexamenfilms) en een veelheid aan amateurfilms.
 
Aanbevolen literatuur over animatie
  • Walther, H., 2006. Geanimeerde gesprekken: interviews met animatiefilmers. Tilburg: Nederlands Instituut voor Animatiefilm, 2006. URL; www.niaf.nl
  • Wells, P., 2002. Animation: genre and authorship. London: Wallflower Press.
 
1. Welke tijdschriften lees je, aan welk tijdschrift zou je redactioneel willen meewerken, in welk tijdschrift wil je publiceren?
 
2. Welke festivals zou je willen bezoeken, aan welke festivals zou je willen meewerken, op welke festivals wil je werk presenteren?
Bezoek aan een filmfestival vergt een omvangrijk dagbudget (séjour). De begroting bestaat uit de kostenposten van toegangskaarten, eten en drinken, logies en ontbijt. De truc is: vrijwilliger worden of een gastenkaart bemachtigen, bij familie of vrienden logeren en picknicken met boodschappen uit de supermarkt.
  • Holland Animatie Filmfestival: www.awn.com/haff.nl (vanaf 1985, Utrecht)
  • Animatiefilmfestival Klik! (vanaf 2007 in Amsterdam, opgestart in 2004 in Gent)
  • Zwols Animatiefilmfestival (vanaf 2007)
  • Playgrounds (vanaf 2006 in Tilburg)
  • www.teekfestival.com (Breda)
 
 
3. Welke bedrijven ken je, waar zou je willen werken?
 
4. Welke musea en archieven bezoek je, waar zou je willen werken en waar zou je werk willen presenteren of laten bewaren?
 
5. Welke vakopleidingen bestaan in Nederland? Welke opleiding heeft de beste reputatie, waar zou je een Master-studie willen volgen? Welke post doc opleidingen en cursussen zijn relevant?
Opleidingen: AKV St. Joost (Breda), KABK (Den Haag), Willem de Kooning Academie (Rotterdam), HKU (Utrecht), Rietveld Academie (Amsterdam), Filmacademie (Amsterdam).
Stipendia: Ateliers (NIAf), ...
 
6. Aan welke competities zou je mee willen doen (en bekroond worden?
Zie ook: www.dutchheights.nl (Podium van Nederlandse kunst- en cultuurprijzen).
 
7. Welke grote namen kent de (inter)nationale wereld van animatie? Welke animatoren hebben de status van ‘merken’ of ‘auteurs’? Welke persoonlijke websites van animatoren zijn inspirerend of opmerkelijk, vanuit marketing oogpunt? En waarom?
  • Nederlands talent:
www.rostoad.com (Rosto A.D.)
www.hoogerbrugge.com (Han Hoogerbrugge: Modern Living/Neurotica & Hotel)
www.underthehat.net (VJ Mark van Beest)
www.nosepilot.com
 
8. Welke sites bieden inspiratie en/of gelegenheid tot netwerken?
 
Netwerken in de internationale animatiewereld:
 
Inspiratie voor animatoren:
www.folimage.fr; www.animateprojects.org; www.fotokino.org
http://hotwired.com/animation & www.wired.com/animation
www.brainshow.com & www.flashfestival.net & www.flashmagazine.com & www.shockwave.com & www.graphismedia.comwww.jigsawcircus.com & www.wefail.com & www.yhchang.com.