Blom (2003)


Blom, Ivo Jean Desmet and the Early Dutch Film Trade, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2003.
 


Filmhistoricus Ivo Blom onderzocht de bedrijfsvoering van de Nederlandse distributeur en filmvertoner Jean Desmet, in de periode 1907-1916.
Dit was een periode van verandering binnen de filmsector, die tot uiting kwam in een toename van speelfilms in de programmering (in plaats van compilaties van korte films) en een toename van het aantal bioscopen (in plaats van kermistenten).
Jean Desmet stopte zijn distributiebedrijf rond 1917, maar gelukkig bewaarde hij zorgvuldig zijn administratie en zijn films. Deze persoonlijke nalatenschap werd in 1957 overgedragen aan het archief van het Nederlands Filmmuseum en deze collectie werd zodoende waardevol filmerfgoed, want nu hebben we zicht op het functioneren van het filmbedrijf in deze vroege periode en kunnen we een antwoord krijgen op de vraag welke films op welke wijze vertoond werden destijds.
In de jaren tachtig begon men in het Nederlands Filmmuseum de filmblikken van de Desmet-collectie te inventariseren en te conserveren. Ivo Blom bracht het bedrijfsarchief in kaart en en situeerde dit verhaal in een algemene context van de vroege filmcultuur.
In 2000 promoveerde hij op dit onderzoek, drie jaar later verscheen de Engelstalige handelseditie van zijn proefschrift:

Hier volgt een citaat uit mijn boekbespreking, verschenen in The Historical Journal of Film, Radio & Television:
“ Blom (2003) offers a systematic approach around two main questions: What was the role of Desmet in the development of Dutch film culture between 1907 and 1916 (and what developments are there to be noted in European film distribution in general)? And in which way the Desmet Collection reflects both his career and the key developments in the film world of his days?
In his introduction Blom offers a clear statement about the boundaries of his research and he explains his method. He uses the Desmet-archive as his main source, which he defends as often more reliable than the contemporary trade press. Blom (2003) serves for starters two introductory chapters, one about Desmet’s travelling cinema years, and another about the Dutch context of film distribution in that early period (1907-1910). The main course of Blom (2003) consists of seven thematic chapters, in a loose chronological order, about the heyday of Desmet. In his conclusion, Blom sketches the place in history of both the collection and the person of Jean Desmet.
Blom (2003) is explicitly not a biography of a personality, but a well made study of a businessman in the context of the American and European Film Market of the early 20th century. Film distribution enjoys nowadays more film historic attention but it can still be defined as “a missing link in film history” (Blom 2003, 25). The Desmet Collection is an important part of the Dutch film archive. A large part of the films has been conserved and has been shown to the national and international public, both features (FIOR DI MALE, among others) and a choice of compilation programs (BITS AND PIECES, among others). The film collection also has been incorporated in several beautiful found footage films (LYRIC NITRATE, made by Peter Delpeut, and FILM IST, made by Gustav Deutsch, among others).
Blom (2003) forms an essential part in the active reflection on international film heritage.”
 
Bron: Bosma, P. ‘Book Reviews’, in: The Historical Journal of Film, Radio & Television jrg. 25, nr. 1, 2005, pp. 168-172.
Zie ook: http://ivoblom.wordpress.com/reviews-interviews/