Filmconcerten tijdens het Nederlands Filmfestival


·  Vertoningen van zwijgende films met orkestbegeleiding door studenten van de HKU
·  Overige vertoningen van zwijgende films met live muzikale begeleiding op het Nederlands Filmfestival

(foto: Toen 't licht verdween (Maurits Binger, 1918)

HKU filmconcerten
Het Nederlands Film Festival presenteert vanaf 1996 zwijgende films waarbij de muziek wordt gecomponeerd en uitgevoerd door studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), faculteit Kunst, Media & Techniek. Dit gebeurt onder leiding van docent Rens Machielse, waarbij Marc van Vugt, Ferdinand Boland en anderen als adviseurs optraden. De uitvoering door het studentenorkest staat steeds onder leiding van Alex Geurink.
 
· 1996: Een weg naar Fort de Bilt (opgenomen 1946-1947, voltooid in 1996), i.s.m. Gemeentelijke Archiefdienst Utrecht.
· 1997: De Utrechtsche Brandweer (Willy Mullens, 1918), Mooi Neder­land - Utrecht (Willy Mullens, 1918), Wanhopig in den knoop. Voor de hoeveelste keer? (ca. 1924), i.s.m. Instituut voor Beeld en Geluid.
· 1998: Toen 't licht verdween (Maurits Binger, 1918), i.s.m. Filmmuseum.
· 1999: ’t Vliegt (compilatieprogramma over de vroege luchtvaart, 1918-1933), i.s.m. Instituut voor Beeld en Geluid
· 2000: Comment on fait du fromage en Hollande (Alfred Machin, 1909), Als de halmen buigen (Johan Raab van Canstein, 1930), i.s.m. Instituut voor Beeld en Geluid.
· 2001: Majoor Frans (Maurits Binger, 1916), i.s.m. Filmmuseum.
· 2002: Onze Oost (Johan Gildemeijer, 1919) i.s.m. Filmmuseum.
· 2003: Mies en Lene en de Bonbons (Otto van Neyenhoff, 1925), Europa in uw hand (1931), Een uitbarsting van de Etna (1929), Van Nelle’s Reclamefilms (1935), i.s.m. Instituut voor Beeld en Geluid.
· 2004: A Woman’s Treachery (Theo Frenkel, Engeland, 1910), De Bolsjewiek (Theo Frenkel, Nederland, 1920), An Attempt to Smash a Bank (Theo Frenkel, Engeland, 1909), De dood van Pierrot (Theo Frenkel, Nederland, 1920) en de reclamefilm Liefdesintriges (Nationale Filmfabriek, regie anoniem, 1920), i.s.m. Filmmuseum.
· 2005: Compilatiefilm ter viering van het tienjarig jubileum van de HKU-begeleiding: Kom mee naar de ITF (Otto van Neijenhoff; 1928, 5 min), Een eeuw journalistiek. 100 jarig bestaan Handelsblad (Cor Aafjes; 1928, 12 min), Lentefilmpje (Polygoon Hollands Nieuws, Ab Keyzer; 1931, 3 min), Zee (Otto van Neijenhoff; 1932, 10 min), Groei, de schepping van een warenhuis (Jo de Haas; 1930, 17 min), i.s.m. Instituut voor Beeld en Geluid.
· 2006: VrouwenlijdenHedda’s Rache (Jaap Speyer; 1919), i.s.m. Filmmuseum.
· 2007: ‘De lichtzinnige paperclip’, een programma van korte amateurfilms: Voorwaarts mars! (Johan G. Hunningh, 1938), De lichtzinnige paperclip (Johann G. Hunningher), Meccano (Emil A. Timan, 1939), Spiegelstad (Emil A. Timan, 1957), Kinderen tussen steen (Joop de l’Ecluse, 1965), i.s.m. Instituut voor Beeld en Geluid & het Smalfilmarchief & de Dag van de Amateurfilm.
· 2008: Bigamie (Jaap Speyer, 1927) i.s.m. Murnau Stiftung. Franse tussentitels, 8 akten. Met: Maria Jacobini, Anita Doris, Theordor Loos.
· 2009: ‘De filmreizen van I.A. Ochse’. I.A. Ochse (1894 - 1967) was in de jaren twintig een van de belangrijkste filmers van filmfabriek Polygoon. Uit zijn omvangrijke oeuvre vertoonde het festival fragmenten van twee boottochten. Eerst werd het eerste deel vertoond uit zijn educatieve reisfilm MAHAHOELIA (het Alluisterrijke, 1929), over een boottocht over onder meer de Barito-rivier naar de binnenlanden van Borneo. Aansluitend was het slot te zien uit de zeven jaar eerder gemaakte educatieve film DE RIJN VAN LOBITH TOT AAN ZEE (1922), waarin een tocht over de Rijn en de Lek gemaakt wordt, met als eindpunt de haven van Rotterdam.
· 2010: ‘Rietveld en de Filmliga’: Een doordeweekse dag (1932), Diepte (Frans Dupont, 1934), Hoogstraat (Andor von Barsy, 1930), Kabels leggen (J.Claudinghk, 1929), Jardin de Luxembourg (Mannus Franken, 1927), Sonate (Emiel van Moerkerken, 1934), Kijkjes in de dierentuin (Emiel van Moerkerken, 1936), i.s.m. Eye Filminstituut Nederland.
· 2011: ‘Hollandsch weertje: extreme weersomstandigheden in de jaren ‘20’: compilatie van digitaal bewerkte bioscoopjournaals en filmfragmenten uit het archief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, met beelden van strenge winters, hete zomers, stormen, overstromingen en windhozen.
 
Overige vertoningen van zwijgende films met live muzikale begeleiding op het Nederlands Filmfestival
· In 1983: Enkele films van Theo Frenkel Sr. waren in september 1983 ook tijdens de 3e editie van de Nederlandse Filmdagen vertoond, met een herhaling in het Filmmuseum in oktober 1983. Zie: Filmmuseum Cinematheek Journaal 7 (sept 1983), p 19-22, 24, 27) en Skrien 129/130 (sept 83).
· In 1985: Een Carmen van het Noorden (Maurits H. Binger, 1919). Muzikale begeleiding door ...?
 
· In 1991: op de 11e editie van de Nederlandse Filmdagen In 1991 werd Weergevonden (Louis H. Chrispijn sr, 1914) gepresenteerd, muzikaal begeleid door Wynanda Zeevaarder (zang) & Greetje de Oude (accordeon). De film was in 1976 teruggevonden, in 1988 was de eerste restauratie klaar, uitgevoerd in zwart-wit beelden, zonder tussentitels. Vijf jaar later, in 1991, volgde de restauratie van de kleur en de tussentitels. Bij de restauratie van de tussentitels in 1991 werd schrijfster Judith Herzberg gevraagd de teksten te leveren. Met behulp van liplezers werden de teksten die de acteurs hadden uitgesproken achterhaald. Zie: Bishoff, Ruud, Hollywood in Holland: De geschiedenis van de Filmfabriek Hollandia 1912-1923, Amsterdam: uitgeverij Thoth, 1988.
· In 1993: korte zwijgende films uit de collectie van het Nederlands Filmmuseum: Van boerin tot artist (1910-1914), De verzoeking (Louis H. Crispijn, 1913), De wraak van het vissermeisje (Jan van Dommelen, 1914), Op hoop van zegen (Peter Delpeut, Geofrey Donaldson, Maurits H. Binger, 1989/1918).
· In 1995: Op het Nederlands Filmfestival van dat jaar werd de live uitvoering gepresenteerd van de gerestaureerde kopie van Het Geheim van Delft (Maurits H. Binger, 1917), met een score gecomponeerd door Henny Vrienten, uitgevoerd door het Basho Ensemble, met Fay Lovski en Joost Belinfante. De NPS zond op 27-12-1995 de televisie-adaptatie uit, geregisseerd door Raymond P. le Gue, met behulp van computeranimaties en digitale beeldbewerking voegde hij een virtual reality toe. (zie catalogus van de collecties, www.beeldengeluid.nl). In oktober 1996 werd Het Geheim van Delft in het Filmmuseum vertoond met soundtrack, deze versie verscheen ook op koopvideo. In 1995 werd tevens de gerestaureerde kopie van Meyer aus Berlin (Ernst Lubitsch, 1918) vertoond, voorafgegaan door Our Inflammable Film Heritage (Mark-Paul Meyer, 1994). Tevens werd een kindermatinee vertoond met het programma ‘Deugnieten en dergelijke’, met zes korte films uit de periode 1909-1913. Begeleid door Wim van Tuyl (piano) en Paul de Munnik (explicateur).
· In 1996 continueerden Wim van Tuyl en Paul de Munnik hun samenwerking met het programma ‘Droomrijk’, met films van Segundo de Chomon (Voyage au Planète Jupiter, 1909) en George Meliès (Voyage à travers l’impossible, 1904 en Les quatre centcoups du diable, 1906).
· In 1999: de compilatie ‘De wereld rond in 68mm’, samengesteld door Mark van den Tempel, met films van pionier William Kennedy-Laurie Dickson van de Biograph & Mutoscope Company. Tevens een ‘Themadag Filmliga’: een forumdiscussie onder leiding van Patrick van Mil en vertoning van een viertal films uit de Filmliga collectie van het Filmmuseum.
 
· In 2000: het themaprogramma ‘Blik op het land’, met o.a. vertoning van Als de halmen buigen (Johan Raab van Canstein, 1930), een lyrische impressie van het landleven, met beelden van de Franse cameraman Jean Dréville. Tevens de korte film: Comment se fait le fromage en Hollande (Alfred Machin, 1909).
· In 2001: Maud Nelissen en haar orkest The Sprockets presenteerden het programma ‘Lachen is goud’.
· In 2002: Maud Nelissen en haar orkest The Sprockets presenteerden het programma ‘Stilte voor de lach’.
· In 2004: Maud Nelissen haar orkest The Sprockets prestenteerden het programma ‘Oude films, nieuwe blikken’, met o.a. films van Laurel & Hardy (You’re darn tootin’, 1928), Charlie Chaplin (Easy Street, 1917), Dick Laan (Voetbal, 1928).
· In 2006: Utrecht, zooals u het niet kent (1929, 48 minuten, Polygoon, camera: Jan Jansen): Eind jaren twintig gaf het gemeentebestuur van Utrecht aan filmfabriek Polygoon de opdracht een film over de stad Utrecht te maken. In de zwijgende film wordt de schoonheid van de stad uitvoerig belicht: er is aandacht voor de Domtoren, de grachten, de singels en de parken, maar ook de moderne woningbouw komt aan bod. Ook een groot aantal Utrechtse ondernemingen passeert de revue en er is een tochtje door de gracht en een rit met een tram.
· In 2007: Een Carmen van het Noorden (Maurits H. Binger & Hans Nesna 1919), geselecteerd in de Canon van de Nederlandse film, pianobegeleiding: Charles Janko. Tevens: Regen (Ivens, 1929).
· In 2009: opnieuw Een Carmen van het Noorden (Maurits H. Binger & Hans Nesna 1919) met pianobegeleiding van Charles Janko. Dit keer ter gelegenheid van de première van de ‘re-make’ Een Carmen van het Noorden (Jelle Nesna, 2009).
· In 2011: Yvo Verschoor met zijn vleugel, openlucht filmconcert openluchtvoorstelling op festivalterrein op het Neude in Utrecht. Met o.a. de eerste Nederlandse speelfilm uit 1902 en De dood van Pierrot uit 1920.