The Kiss (1929)


Greta Garbo in haar laatste zwijgende film. Ze speelt een mooie jonge vrouw, omgeven door drie mannen: haar oude echtgenoot, een mooie minnaar (advocaat) en een jonge aanbidder (een schooljongen). 

Deze situatie biedt veel gelegenheid tot opbouw van suspense. Enkele voorbeelden:
- De vrouw zit in négligé thuis voor de kapspiegel, haar echtgenoot legt duidelijk zichtbaar voor ons een revolver in een bureaulade.
- Bij de tennisbaan is de vrouw gekleed in een fris sportkostuumpje, ze is geamuseerd door de verliefde schooljongen. Ze staat toe dat de knaap een foto van haar komt halen, die avond bij haar thuis.
- Bij het diner is de vrouw gekleed in een lange avondjurk. Haar minnaar komt op bezoek. Als hun blikken elkaar kruisen is de kramp in hun maag bijna voelbaar. Ze hebben een kort gesprek in de tuin, nauwelijks bedwongen hartstocht, een zwoele nacht.
 
De achterdocht van de jaloerse echtgenoot ontlaadt zich op de verkeerde persoon. Hij keert onverwacht terug en ziet daardoor zijn vrouw bij de openstaande tuindeuren verdiept in wat hij ziet als een innige kus met de schooljongen. De mannen worstelen, struikelen door een deur. De vrouw is in uiterste wanhoop, ze probeert verwoed de vechters te scheiden en opheldering te geven. De deur klapt dicht. Een revolverschot! Wat is er gebeurd?!
De jongen komt verwilderd thuis, hij is ongezien weg kunnen komen. De politie ondervraagt de vrouw. Ze liegt op doorzichtige wijze, wat haar verdacht maakt. Er volgt een rechtszaak. Haar foto staat in de krant die de groenteboer onverschillig als verpakking gebruikt, en die later ook rond de vuilnisbakken waait. Wat een contrast met de glamourfoto’s die de jongen verzamelde.
Natuurlijk fungeert haar minnaar als haar advocaat. Ze wordt beschuldigd van moord op haar echtgenoot. De vader van de schooljongen heeft echter reden genoeg om een valse getuigenis af te leggen. De dode echtgenoot wordt een zelfmoord in de schoenen geschoven en de vrouw is vrij. Ze biecht aan haar minnaar de waarheid op, hij omhelst haar. Een stel schoonmaaksters verstoren ginnegappend dit happy end.
 
The Kiss
VS 1927, zw/w, produktie: MGM
Regie: jacques Feyder. Scenario: Hans Kraly & George M. Saville. Camera: William Daniels. Montage: Ben Lewis. Decors: Cedric Gibbons. Met: Greta Garbo.
 
Meer lezen
- R. Roud (ed) Cinema. A Critical Dictionary
- Charles Ford, Jacques Feyder, Paris: Editions Seghers, 1973.
- Lucy Fischer%u2028’ Greta Garbo and Silent Cinema: The Actress As Art Deco Icon’, in:%u2028Camera Obscura 48 (Volume 16, Number 3), 2001, pp. 82-111.
-  www.tcm.com/tcmdb/title/255/The-Kiss/articles.html.
-  http://silent-volume.blogspot.com/2011/08/kiss-1929.html.