EYE - Fuhuo de meigui (1927)


De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.

FUHUO DE MEIGUI
China, 1927, 60 min. (1225 meter, 18 b/s), Franse tussentitels, getint.
Regie: Hou Yao, Li Minwei. Met: Lin Chuchu, Ge Cijiang, LiDandan.

Nederlandse titel: De Roos van Pu Chui, vertoond door de Nederlandse Filmliga.
Internationale titel: ROMANCE OF THE WESTERN CHAMBER of TALE OF THE WESTERN CHAMBER.
Een vroege (en vrije) Engelse vertaling van de titel luidt WAY DOWN WEST.
 
Vertoond in het Filmmuseum op zo 30 en ma 31 maart 2003.
Begeleiding: Catherine Reijans (fluit), Martine Belderok (klarinet) en Ilonka van den Bercken (cello).
Voor de muzikale begeleiding wordt gebruik gemaakt van composities van Claude Debussy en Albert Roussel, beide impressionistische Franse componisten lieten zich graag inspireren door het Verre Oosten.
 
Het verhaal: Een briljante, jonge student is op weg naar de hoofdstad om zijn staatsexamen af te leggen. Bij een tussenstop in een klooster ontmoet hij een mooi meisje en wordt meteen stapelverliefd op haar. Het is een amour fou die als een bliksemslag bij beiden inslaat. De schuchtere geliefden kunnen elkaar echter nog niet in de armen sluiten. Een naburige machtige roverhoofdman heeft zijn begerig oog laten vallen op zowel de kloosterschatten als op het mooie meisje. De situatie lijkt hopeloos…
 
De ontknoping van FUHUO DE MEIGUI is natuurlijk voorspelbaar: de roverhoofdman wordt verslagen, het klooster is veilig. De student moet eerst zijn examen doen, dan mag hij met zijn geliefde trouwen. Eind goed, al goed… Maar juist in de ontknoping zitten de mooiste beelden van de film.
Oordeel zelf: De student calligrafeert snel een brief aan een bevriende generaal. Een kloosterbediende gaat met gevaar voor eigen leven deze hulpkreet overbrengen. De lenige koerier verslaat onderweg diverse tegenstanders. Het gaat allemaal snel, maar we zien talloze vakkundige buitelingen. De student droomt ondertussen van zijn geliefde, in deze opmerkelijke fantasiesequentie heeft de boekenwurm een heldenrol. Met een gigantische schrijfpenseel bevecht hij met succes de woeste roverhoofdman en vliegt hij samen met zijn geliefde weg. In het echt brengt de generaal en zijn regiment soldaten uitkomst.
De regisseur van FUHUO DE MEIGUI blijkt deze massascènes prachtig in beeld te kunnen brengen, het lijkt wel een voorloper van Kurosawa‘s KAGEMUSHA!
 
FUHUO DE MEIGUI is een kostuumfilm met prachtige tempeldecors, veelal op locatie geschoten.
FUHUO DE MEIGUI werd gemaakt door de China Sun Motion Picture Company (Minxin Film Company) in Shanghai. De film is gebaseerd op XI XIANG JI (Engelse titel: THE ROMANCE OF THE WESTERN CHAMBER), een klassiek theaterstuk uit de 14e eeuw (de Yuan periode). Dit verhaal werd ook gebruikt voor talloze Chinese opera‘s.
De film FUHUO DE MEIGUI bestond oorspronkelijk uit elf aktes, de export-versie werd ingekort tot vijf aktes. De broer van de studiobaas had contacten in Parijs, de Europese tournee begon in 1928 daarom in de befaamde bioscoop Studio 28. Naast FUHUO DE MEIGUI (La Rose de Pu Shuui) waren toen nog twee Chinese films te zien (Le Poème de la Mer en La Rose qui meurt). De Chinese films gingen op tournee naar Genève, Londen, Berlijn en Nederland. De Nederlandse Filmliga vertoonde FUHUO DE MEIGUI in het voorjaar van 1930, onder de titel DE ROOS VAN PU CHUI.

De Europese bioscoopbezoekers in de jaren twintig zagen zelden een authentieke Chinese film. China was destijds nog steeds een exotisch oord dat erg ver weg lag en moeiteloos als een soort carnavalland kon worden afgebeeld. Ook de Chinese episode van een serieuze kunstfilm als DER MÜDE TOD (1921) van Fritz Lang toont een uitvergroting van alle soorten clichés.
 
Verder lezen
· Leyda, Jan. Dianying (Electric Shadows). An account of Films and the Film Audience in China, Cambridge: MIT Press, 1972.
· Harris, Kristine, The Romance of the Western Chamber and the Classical Subject Film in 1920s Shanghai‘, in: Yingjin Zhang (red.) Cinema and Urban Culture in Shanghai, 1922-1943, Stanford, Stanford University Press, 1999, pp. 51-73.
“ Cinema Epoch, in association with Koch Entertainment, brings a rather rare item to DVD; a silent movie from China.  Romance of the Western Chamber was made in Shanghai in 1927, and is based on the play of the same name that dates back to the Yuan Dynasty (1234-1368).  It's short, lasting only 42 minutes, but has some interesting aspects including some martial arts fighting and a large scale battle.  While the subject matter and film language used is a little bit too far removed to connect closely with today's audiences, the movie is still a rare look into the type of entertainment that China was producing in the days before sound.” 
bron: www.dvdtalk.com/silentdvd/romance_of_the.html
 
Ook vertoond tijdens ‘Beeld voor Beeld, documentairefestival over culturele diversiteit’,
10 juni 2011.
Begeleiding: Filip Kimho Duo.
 
“An early version of this classical drama about love and marriage was written by Yuan Zhen (779-831), friend and contemporary of the poet Bai Juyi.
On his way to the capital, the young scholar Zhang meets the beautiful Yingying at the Pujiu Temple where she stays with her family and her maid Hongniang. When they fall in love, the temple is besieged by bandit chief Sun Feihu, who is after the girl. Her mother promises that anyone who could beat the bandits will marry Yingying. But then she breaks her promise. With the maid’s help the couple exchange love letters and poems and they meet secretly in the Western Chamber. In a sequence with early visual effects Zhang kills Sun with his pen-brush. Was it all a dream?”
Bron: www.beeldvoorbeeld.nl/2en/fs.html
 
“The unusual musical partnership formed by Filip Davidse (soprano saxophone) and Kimho Ip (yangchin) is perhaps the only one that plays traditional Chinese music in this way.%u2028Both musicians have had a Western classical music training but also have a deep interest in Asian arts and music. It is because of this that they are able to present such an unique perspective on Chinese music.”
Bron: http://filipkimhoduo.posterous.com.
 
Meer zwijgende Chinese films:
 
Red Heroine (Hongxia)
Wen Yimin, 1929, 95 min
Vertoond op 7 september 2009 in het Filmhuis Den Haag en op 11 oktober 2009 in het Filmmuseum, begeleid door het Devil Music Ensemble uit Amerika. Zie www.devilmusic.org de trailer op You Tube.
Tevens vertoond op het International Film Festival Rotterdam 2011.
 
Het is helaas maar al te duidelijk dat de Chinese overheid totaal geen belang stelt in filmerfgoed, want de versleten kopie is liefdeloos overgezet van volbeeld naar normaalbeeld zodat grote stukken wegvielen. De tussentitels zijn bovendien in gebrekkig Engels vertaald.
 
Erik Daems van het Filmhuis Den Haag heeft de basisinformatie van deze film bij elkaar gezet in zijn programmagids van september 2009:
Red Heroine is een genrefilm (wuxia of kung fu), het is de enige bewaard gebleven aflevering uit een dertiendelige reeks populaire speelfilms over de Rode Rondreizende Krijger, gemaakt in een filmstudio in Shanghai.
Zowel de Nationalisten (jaren dertig) als de Communisten (vanaf de jaren veertig) verboden de wuxia-films.
 
In Hong Kong floreerde in de jaren zestig onder andere de Unique Studio van de Shaw Brothers. Pas recent konden in China opnieuw martial arts films gemaakt worden, denk aan internationale coproducties zoals Crouching Tiger, Hidden Dragon (Ang Lee, 2000), Hero (Zhang Yimou, 2002), House of the Flying Draggers (Zhang Yimou, 2004) en Curse of the Golden Flower (Zhang Yimou, 2007).
 
The Swordswoman of Huangjiang
Cheng Kengran, 1930
Vertoond op het IFFR 2011, met muzikale begeleiding door Kevin Toma.
 
The Peach Girl (Taohua Qi Xue Ji)
Bu Wancang, 1931.
Op dvd beschikbaar bij het boek Meyer, Richard J., Jin Yan: The Rudolph Valentino of Shanghai, Hong Kong: Hong Kong UP, 2009.
 
The Goddess
Wu Gonggang, 1934
THE GODDESS is een Chinese tragedie over een mooie jonge vrouw die zich prostitueert om de opleiding van haar zoontje te financieren. Haar lot is vreselijk, maar haar ziel blijft zuiver.
  • The Goddess is een belangrijke inspriratiebron voor Isaac Juliens monumentale installatie '10.000 Waves' die onderdeel uitmaakt van EYE's derde tentoonstelling 'Cinema Expanded', geopend op 27 september 2012.
  • The Goddess (1934) wordt 30 september 2012 om 11.00 live begeleid met een nieuwe muziekscore, uitgevoerd door Martin de Ruiter (orgel), Marieke Schneemann (dwarsfluit), Pien Straesser (sopraan).
Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Goddess_(1934_film