Blogteksten

introductie blogteksten zwijgende film

De actualiteit van de zwijgende films
Blogteksten van Peter Bosma
November 2013
 
Inleiding
Meer

Some documentation on silent cinema

Some Documentation on Silent Cinema
March 2012

1. Festivals of silent cinema
2. Texts about silent cinema
3. Silent cinema, available on internet
4. Silent cinema on dvd
5. Television series about silent cinema
Meer

German Silent Films


Meer

gastschrijver: Yvo Verschoor

Over het begeleiden van zwijgende films
(december 2011)
Meer

gastauteur Wim van Tuyl

Muzikale kanttekeningen bij de zwijgende film Kif Tebbi (1928)
door Wim van Tuyl
april 2013
 
Ooit zei Peter Delpeut tegen mij, terwijl wij bij het oude Filmmuseum in het Vondelpark, onze fietsen losmaakten en napraatten over een door mij begeleide zwijgende film: “Misschien dat jullie musici nog het dichtst bij de essentie van een film komen”. En ik meende in zijn stem enige jaloersheid te bespeuren. 
 
Kennelijk bestaat er zoiets als een ultieme duiding van een film. Een essentie. De kern. Die verder gaat dan een enkel een samenvatting van de plot.
 
Meer

Interview met Kevin Toma

Ter gelegenheid van het Filmfestival Gent 2013 componeerde filmjournalist Kevin Toma een nieuwe soundtrack bij Frank Borzages stille filmklassieker 7th Heaven (1927).
 
Dana Linssen interviewde hem over zijn werk, zie: De Filmkrant november 2013, URL: http://www.filmkrant.nl/TS_november_2013/10084

Meer

gastauteur: pianiste Hilde Nash

Een muzikale stille filmervaring
door Hilde Nash
 
Hoe het allemaal begon..
Eerder bij toeval ben ik de wereld van stille film binnengerold, toen ik vooraan in de twintig was. 
Meer

interview pianist Hughes Marechal (Cinematek)

Pianist Hughes Maréchal begeleidt al bijna dertig jaar stille films
Luc Joris
In: Bruzz, 2 maart 2017. URL: http://www.bruzz.be/nl/uit/pianist-marechal-begeleidt-al-dertig-jaar-stille-films-cinematek
 
De Plateau-zaal in de Cinematek blijft een unieke zaal: enkele keren per week worden er stille films vertoond mét pianobegeleiding. Een van de personen die dat soort vertoningen op het klavier in goede banen leiden is muzikant, multi-instrumentalist, componist, chansonnier en uiteraard pianist Hughes Maréchal. 
Tot mei worden in Cinematek uw favoriete stille films vertoond, een selectie van 26 films. Waarom juist deze films en geen andere?
Meer

Stille stad, levende muziek (2007)

De Rotterdamse school #8: Stille stad, levende muziek
(Rotterdam School #8: Silent city, living music)
Lantaren/Venster 10 April 2007
 
A documentation, updated December 2014 by Peter Bosma
 
The programme consisted of:
Meer

Filmconcerten tijdens het Nederlands Filmfestival

·  Vertoningen van zwijgende films met orkestbegeleiding door studenten van de HKU
·  Overige vertoningen van zwijgende films met live muzikale begeleiding op het Nederlands Filmfestival

(foto: Toen 't licht verdween (Maurits Binger, 1918)
Meer

EYE - Filmconcerten in het Vondelpark-paviljoen, 1995-2012



Meer

EYE - Liefde in tijd van inflatie

Liefde in tijden van inflatie: twee Weimar-melodrama’s van Jaap Speyer afgestoft.
Nieuwe scores bij ‘Vrouwenlijden’ (1919) en ‘Bigamie’ (1927)

Peter Bosma
augustus 2013
circa 3.800 woorden 
Meer

EYE - La Belle Dame Sans Merci (1920)

La belle dame sans merci (1920)
 
Gastschrijver Céline Linssen:
‘La Belle dame sans merci. De venijnige kracht van de liefde’
in: Skrien 212 (feb-maart 1997) p. 32-33.
Meer

EYE - De Rijn van Lobith tot zee (1922)

Gastauteur: Karel Dibbets
Meer

EYE - Ballet mecanique (1924)

Ballet mécanique
Fernand Léger, Dudley Murphy (1924)
 
Gastauteur: Ivo Blom
 
Deze tekst is eerder gepubliceerd in de losbladige publicatie Kroniek van de stille film, no 22. Brussel: Koninklijk Filmarchief, december 1995.
Deze digitale publicatie gebeurt met toestemming van de auteur en de uitgever, en heeft een geactualiseerde literatuuropgave.
Meer

EYE - knipselkrant: Regen (1929)

De ‘hoofdpersoon’ is een regenbui en een stad (Amsterdam). Het verhaal is de ontmoeting tussen de regenbui en de stad. Sfeerimpressies hiervan worden in chronologische volgorde gepresenteerd. 
Meer

EYE - biografie Andor von Barsy

Biografie Andor von Barsy
door: Rommy Albers, Senior Curator EYE Film Instituut Nederland

Andor von Barsy (1899 - 1965)
Andor von Barsy werd op 14 maart 1899 in Boedapest geboren, ten tijde van de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie. Kort na de Eerste Wereldoorlog vertrok hij naar München om er cinematografie te studeren aan de Staatliche Höhere Schule für Fototechnik In 1923 maakte hij als student, samen met regisseur J. Pelerin, zijn eerste korte productie: Per aspera ad astra.

Meer

EYE - De stad die nooit rust (1928)

Gastauteur: Floris Paalman.
 
Deze tekst is gepubliceerd in Kroniek nr. 179, januari 2011, pp14-16, uitgave: Historisch Genootschap Roterodamum.
 
De zwijgende film ‘De Stad Die Nooit Rust’ uit 1928 van Friedrich von Maydell (regie) en Andor von Barsy (camera) is een mijlpaal in de Rotterdamse filmgeschiedenis.
Meer

EYE - Hoogstraat (1929)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma, in samenwerking met Floris Paalman.

Hoogstraat. Een absolute film
NL, 1929, 12 minuten, zwart/wit met subtiele oranje toning, zwijgend, 35mm (keuringsrapport vermeld: 235 meter).
Regie: Andor von Barsy.

foto: collectie EYE Film Instituut Nederland
Meer

EYE - A propos de Nice

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.
 
À propos de Nice (Jean Vigo, 1930)
 

Meer

EYE - Lucky Star (1929)

Deze film biedt een meesterlijk verteld liefdesverhaal, gesitueerd in een overzichtelijke wereld en met een voorspelbare afloop. Toch ontroert dit Amerikaanse melodrama nog steeds. Hoe dat komt moet elke toeschouwer voor zichzelf maar ontdekken. Hier volgt alvast enige achtergrondinformatie. 
Meer

EYE - knipselkrant: Shoes (1916)

De verloren gewaande kopie werd begin jaren negentig teruggevonden in de archieven van het Nederlands Filmmuseum (nu EYE Film Instituut Nederland).
Meer

EYE: Leonce Perret

Léonce Perret (1880-1935) was een produktieve filmregisseur: tussen 1909 en 1934 heeft hij ruim 400 films geregisseerd. Hij begon zijn loopbaan als theateracteur en kwam in het filmvak terecht via de firma Gaumont. Hij leerde het filmvak  als assistent van Louis Feuillade. Hij acteert ook in zijn eigen films, zijn verschijning heeft de allure van een bon vivant. Zijn grootste succes was de film L’enfant de Paris (1913). Zijn contract bij Gaumont eindigde in 1916, een jaar later emigreerde hij naar Hollywood. Na vier produktieve jaren keerde hij in 1921 terug naar Frankrijk. Zijn laatste zwijgende films waren La Danseuse Orchidée (1928) en La Possession (1929).
Meer

EYE - Weergevonden

Weergevonden (Louis H. Chrispijn sr, 1914)
http://www.filminnederland.nl/film/weergevonden
 
Verloren gewaand en in oude glorie hersteld 
Meer

EYE - Zeemansvrouwen (1930)

De laatste zwijgende Nederlandse film werd opnieuw tot spreken gebracht
Meer

EYE - Terra Nova (1932)

gastauteur: Erik Daams
 
Historisch scharniermoment
Terra nova was oorspronkelijk bedoeld als de eerste Nederlandse geluidsfilm, maar vanwege veel productionele ellende werd het de laatste belangrijke zwijgende film uit de vaderlandse filmgeschiedenis.
Meer

EYE - Der geheimnisvolle Klub (1913)

Duitsland 1913, 40 min, 35mm (851 meter).
Regie: Joseph Delmont. Productie: Eiko Film GmbH, Berlin. Naar een verhaal van Robert Louis Stevenson.
Met: Fred Sauer (Gerhard Bern), Ilse Bois (Ilse Verstraaten), Joseph Dumont(van Geldern).
Nederlandse distributie: Internationaal Filmverhuurkantoor Jean Desmet.
Nederlandse titel: De schaking van een meisje / De zitting van de geheime club.
Internationale titel: The Mysterious Club.
De Nederlandse distributeur Jean Desmet is mogelijk co-producent van Der geheimnisvolle Klub geweest.
Meer

EYE - Menschen am Sonntag (1930)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.
Circa 2.000 woorden
Oktober 2013
Menschen am Sonntag (Robert Siodmak & Edgar G. Ulmer 1930)
Meer

EYE - Raskolnikov (1923)

De personages zijn gevangen in een labyrint van steegjes, poorten en trapjes. Het opzettelijk kunstmatige, expressionistische decor visualiseert op een treffende manier de waanzin en de demonische dromen van de hoofdpersoon. 
Meer

EYE: Erdgeist (1923)

De film heeft een toneelmatige uitstraling, maar dat is dit keer een pluspunt en op te vatten als een compliment. 
Meer

EYE - Hanneles Himmelfahrt (1922)

De Deense regisseur Urban Gad was een creatieve pionier die furore maakte met zijn vele films die hij aan het begin van de 20e eeuw in Denemarken maakte, veelal met zijn muze Asta Nielsen in de hoofdrol. Samen met haar vertrok hij naar Berlijn, naar de grote filmstudios. 
Meer

EYE: Fiaker nr. 13 (1928)

Het verhaal: een jonge vrouw van 18 jaar staat tussen twee vaders en twee geliefden. 
Meer

Nerven (1919)

Gezien op 24 februari 2012 in het Goethe Institut in Amsterdam, begeleid door Kevin Toma, in de serie van Cine-Sonic. 
Meer

Schatten (1923)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.
 
Schatten: Eine Nächtliche Halluzination (1923)
 
Inleiding bij vertoning op 14 december 2010  in theater De Lieve Vrouw (Amersfoort), in het kader van een filmprogramma bij de tentoonstelling ShadowDance in Kunsthal KadE (zie www.shadowdance.nl).
Meer

Asphalt (1929)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.
 
Asphalt – Joe May, 1929
Meer

Tagebuch einer Verlorenen (1929)

Deze zwijgende film was op 16 november 2015 te zien in Filmhuis Den Haag, begeleid door pianist Charles Janko. 
Meer

Berlin, Die Sinfonie der Grossstadt (1927)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.

Het thema is het levensritme van de metropool, impressies van het dagelijks leven. De film toont losse observaties van de openbare ruimte in de grote stad, zonder verhaal, zonder anekdotes, zonder hoofdpersonen.
Het is een 'Querschnitt-film' (doorsnede van het leven).
Meer

Der Golem (1920)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.
 
Der Golem, wie er in die Welt kam (Paul Wegener, 1920)
Meer

Starring Asta Nielsen ...

Twee vroege Duitse films
Meer

Starring Lil Dagover

De actualiteit van de zwijgende film.
Gastauteur: Erik Daams.

Lil Dagover was een grote internationale filmster in de jaren twintig en dertig. Haar gloriejaren beleefde ze in de periode van de zwijgende film in Duitsland.
Meer

Starring... Mary Miles Minter

Filmmuseum Biennale 2005
Twee Amerikaanse melodrama’s van James Kirkwood (1916)
Meer

lHirondelle et la Mesange (1920)

De film betovert me, door de sfeervolle beelden van het centrum van Antwerpen, en het ritme van de binnenvaart, met een sleep op de Schelde, de doortocht door Gent en het harde werk van het jagen in kanalen. 
Meer

Melodie der Welt (1929)

Ruttmanns reisjournaal-collage is de eerste avondvullende Duitse geluidsfilm en ontstond als samenwerkingsproject tussen rederij Hapag en het filmbedrijf Tobis. 
Meer

EYE - Weltstadt in Flegeljahren (1931)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.

Heinrich Hauser (1901-1955) was fotograaf, reporter, feuilletonschrijver, romanschrijver en vertaler. In de jaren dertig reisde hij naar Amerika en maakte daar een reportagefilm over de grote stad Chicago. Een wereldstad in wording.
Meer

Lonesome (1928)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.
 
Lonesome (Fejos, 1928)
Meer

The Wind (1928)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.
 
The wind (Viktor Sjöström, 1928)
Meer

The Patsy (1928)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.
 
The Patsy (King Vidor 1928)
Meer

The Lady of the Pavement (1929)

Wat een verrassing, geserveerd in de Cinematek in Brussel, juni 2012. 
Meer

The Kiss (1929)

Greta Garbo in haar laatste zwijgende film. Ze speelt een mooie jonge vrouw, omgeven door drie mannen: haar oude echtgenoot, een mooie minnaar (advocaat) en een jonge aanbidder (een schooljongen). 
Meer

EYE - Out Yonder (1917)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma


Meer

EYE - Beyond the Rocks (1922)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma

In de volgende tekst orden ik de beschikbare informatie over de restauratie en presentatie van deze verloren gewaande film, die in 2000 teruggevonden werd.
In chronologische volgorde komt het netwerk van betrokkenen rondom de filmrestauratie van BEYOND THE ROCKS aan de orde, zoals het Nederlandse filmmuseum, het Paramount archief van het AMPAS, het Swanson Archive van de University of Texas, de sponsor (ING Vastgoed), het software bedrijf (Diamond Software), de DVD-distributeur (Milestone), de componist (Henny Vrienten), de festivals, de filmtheaters, de vakgenoten (collega-archivarissen, filmhistorici), de pers en het publiek. 
Meer

EYE - Blood and Sand (1922)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma
Blood and Sand (Fred Niblo, 1922)
Meer

EYE - The Valley of Hunted Men (1928)

We kunnen ons voorstellen dat de film in talloze buurtbioscoopjes te zien is geweest. Het publiek in de jaren twintig zal vermoedelijk vooral hebben bestaan uit kleine jongens die na afloop met verve de film hebben nagespeeld. Hoewel: misschien is de held wel niet stoer genoeg geweest voor hun smaak. Het is opmerkelijk dat de cowboyheld Tom Mallory vooral uitblinkt in het maken van tekeningen en hij provoceert de boeven met zijn kinderlijke knipselkunst. 
Meer

The Night Cry (1926)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.

Silent Rin Tin Tin Speaks Again!
Meer

Peter Pan (1924)

Gezien in Chassé Cinema, 23 februari 2012 en LantarenVenster, 25 oktober 2012, live begeleid door componist Kevin Toma en verteller Daan van Dijsseldonk.
Een aanstekelijke voorstelling, geschikt voor kinderen en voor iedereen die openstaat voor kinderlijke fantasie.
Meer

Silent Ozu

Four silent films of Ozu at the Summer Film College 2013, live piano accompaniment by Hilde Nash:
Otona no miru ehon / Umarete wa mita keredo (I was Born, But... / A Picture Book for Grown-ups, 1932) Dekigokoro (Passing Fancy, 1933) Sono yo no tsuma (That Night’s Wife, 1930) Hijosen no onna (Dragnet Girl, 1933)
Meer

The Water Magician (1933)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.
 
The Water Magician (Kenji Mizoguchi, 1933)
Meer

The Red Lantern (1919)

Bij deze zwijgende film is sprake van een wonderlijke samenloop van nationaliteiten: een Franse regisseur maakt in 1919 met een Russische diva een film in Hollywood (de Metro studio). Het is een melodrama dat zich afspeelt in China ten tijde van de Boxer-opstand. Het is een tragisch verhaal over de ondergang van de twee hoofdpersonen, in een voor het Amerikaanse en Europese publiek exotische setting. 
Meer

EYE - Fuhuo de meigui (1927)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.

FUHUO DE MEIGUI
China, 1927, 60 min. (1225 meter, 18 b/s), Franse tussentitels, getint.
Regie: Hou Yao, Li Minwei. Met: Lin Chuchu, Ge Cijiang, LiDandan.
Meer

EYE - found footage: Moeder Dao de schildpad gelijkende



Meer

EYE - Down Hill (1927)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.
 
Downhill (Alfred Hitchcock, 1927)
Meer

Underground (1928)

Deze Britse zwijgende film bespeelt veel registers. Het begin bevat humorvolle observaties van alledaagse mensen in een overvolle metro, maar daarna wisselt de stemming naar een rivaliteitsdrama. 
Meer

Atlantide (1921)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma. 
 
L'Atlantide (Jacques Feyder, 1921)
Meer

J - accuse (1919)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.

Abel Gance op het Holland Festival 2009
Meer

EYE - Submarine (1928)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.

Frank Capra sleurt de kijker kundig mee in een claustrofobische ervaring
Meer

Sunrise (1927)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.

Murnau in Amerika: Sunrise, en City Girl
Meer

The Cat and the Canary (1927)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.

THE CAT AND THE CANARY is een griezelfilm met onderkoelde humor.
Meer

La Revoltosa (1924)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.
 
La Revoltosa (Florian Rey, 1924)
Meer

Kreutzersonate (1928)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.



Meer

EYE De witte non van St.Veith (1929)

De proloog biedt een korte groteske start van het verhaal: een oude organist krijgt bezoek van een vriend die voortvluchtig is, hij is ontsnapt uit de gevangenis. De man overhandigt de organist een envelop met geld en pleegt dan ter plekke zelfmoord. Boem! Het verhaal kan beginnen.
Meer

May Fairy Tale (1926)

This unknown Czech silent film was given a second life by a careful restoration and a presentation at the Karlovy Vary festival in 2015 in the sidebar program ‘Out of the Past’. 
Meer

EYE - South (1919)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma

SOUTH (Frank Hurley, 1919)
Meer

EYE - Kif Tebbi (1928)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.
 
Kif Tebbi (Mario Camerini, 1928)
Meer

En rade (1927)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma
En rade (Alberto de Cavalcanti, 1927)
 
Regisseur Cavalcanti slaagde erin een poëtische filmimpressie te maken van een grote havenstad. EN RADE ademt overtuigend en meeslepend de sfeer van de zeehaven: de kade met vertrekkende boten en de overslag van goederen, de roep van verre landen en talloze onvervulde dromen achter de horizon...
Meer

Au Bonheur des Dames (1929)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.

Duvivier baseerde zich op de gelijknamige roman van Émile Zola (Nederlandse vertaling: In het paradijs voor de vrouw) en geeft in zijn speelfilm een schets van het dagelijks leven in de “Belle Epoque’.
Meer

Limite (1931)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma
Limite (Mário Peixoto, 1931)

Gezien op 21-10-1995, Concertgebouw De Doelen (Rotterdam) IFFR 2008.
Meer

Mr. Hadji Cinema Actor (1932)

The Russian/Armenian/Iranian director Ohanians started a film school and made with his students in 1931 the silent comedy ABI AND RABI, which was destroyed in a fire at a cinema. A year later they made another silent film MR. HADJI CINEMA ACTOR.
Meer

Grass (1925)

Grass: A Nation’s Battle for Life
VS 1925, 70 min (22 f/s)
direction and production: Merian C. Cooper, Ernest B. Schoedsack, Marguerite Harrison.
Distribution: Paramount (Jesse L. Lasky)
Meer

EYE - Eliso (1928) ... & Namus (1928)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.

Twee zwijgende films over liefde in de Kaukasus.


Meer

EYE Het zout van Svantie (1930)

Het zout van Svanetië (Jim Shvante / Marili Svanets)
USSR 1930, 54 min.
Regie: Michail Kalatozov  (Kalatozishvili)
 
Vertoond in het Filmhuis Den Haag, op 16 september 2013, met pianobegeleiding van Wim van Tuyl. Voorfilm: Schaakkoorts (1925)
Meer

EYE - drie Russische films uit de jaren 10

Child of a big city (1914) & Day dreams (1915) & A woman of tomorrow (1914)
Drie Russische films, uit de studio van producent Alexander Chanzjonkov
 
Gastauteur: Erik Daams (Filmhuis Den Haag)
Tekst verscheen in de programmabrochure ‘Stomme Sovjets’ (herfst 2005)
Meer

EYE Justice d-Abord (1921)

De centrale plaats van handeling is de rechtbank, we zijn gelijk aan het begin van de film getuige van een streng pleidooi. Wie de wet overtreedt hoeft geen genade te verwachten, dat is meteen duidelijk. Voor elke misdaad bestaat een gerechtvaardige straf, die in een vonnis openbaar gemaakt wordt en uitgevoerd dient te worden. Deze ijzeren logica blijkt echter niet altijd op te gaan. 
Meer

EYE - Bed en sofa (1927)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma, in samenwerking met Erik Daams.
 
Bed en sofa (Abram Room, 1927)
Meer

EYE - Vesnoi (1929)

De actualiteit van de zwijgende film.
Een blogtekst van Peter Bosma, in samenwerking met Erik Daams.
 
Lente (Vesnoi)
Michail Kaufman, Sovjet-Unie 1929. Productie: VOEFKOE (Kievskaja Fabrika), Kiev.
67 min (20b/s), zw/w, Ned. tussentitels.
Op piano begeleid door Wim van Tuyl. Gezien en gehoord op onder andere 4 november 2005, Lantaren/Venster, in het kader van het programma “Stomme Sovjets”. 
Meer

EYE - De man met de camera (Vertov, 1929)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma
De man met de camera (Dziga Vertov, 1929)
Meer

EYE Kino-Eye (1924)

Kino Eye (Kino-Glaz, Dziga Vertov, 1924)

Gezien op 7 oktober 2013, in Eye, in het kader van filmcollege Russische cinema, gegeven door universitair hoofddocent Russische literatuur Otto Boele (Universiteit Leiden).
Voorfilm: Schaakkoort (1925). Muzikale begeleiding: Yvo Verchoor (piano).
Meer

EYE - Oblomok Imperii (1929)

De actualiteit van de zwijgende film. een blogtekst van Peter Bosma.

Een vergeten meesterwerk
Regisseur Friedrich Ermler is een onbekend gebleven grootmeester van de zwijgende cinema. Zijn meesterwerk Oblomok Imperii (letterlijk te vertalen als “Fragmenten van een wereldrijk”) maakte hij in 1929, op 31-jarige leeftijd.
Meer

EYE - Pantserkruiser Potemkin (1925)

Januari 2013
(circa 1.500 woorden)
 
PANTSERKRUISER POTEMKIN is een opdrachtfilm van de Sovjet overheid: in 1925 wilde men vieren dat het twintig jaar geleden was dat er in 1905 een aantal (mislukte) volksopstanden plaatsvonden. Het oorspronkelijke scenario was een veelomvattend panorama van wat er gebeurde in het jaar 1905. Onder druk van de korte deadline beperkte men zich tot de muiterij op een pantserschip.
Eisenstein wilde niet een historisch correcte reconstructie maken, hij had de ambitie om met zijn filmbeelden pathos op te wekken: sterke gemoedsaandoeningen te doen ontstaan bij het filmpubliek, de creatie van een collectieve emotie van verontwaardiging en revolutionair elan.
 
PANTSERKRUISER POTEMKIN is een zeer compacte film, die het waard is keer op keer opnieuw te zien. We zien een meesterlijke enscenering, met optimaal gebruik van de beeldcompositie, kadrering en montage. 
Meer

EYE Kain i Artem (1929)

Kain i Artem
USSR, 1929, 86' (6 aktes). Duitse distributietitel: Das Lied vom Alten Markt.
Regie: Pavel Petrov-Bytov. Productie: Lenfilm. Naar de gelijknamige novelle van Maxim Gorki. Camera: N. Uschakov.
Met: Nicolai Simonov (Artem), E. Gal (Kain), J. Jegorova, G. Uvarov.
 
In 1932 werd de film in De Uitkijk vertoond, in het vijfde seizoen van De Filmliga. Als voorfilm werd destijds de korte film SCHEVENINGEN vertoond. Een jaar later werd de film herhaald, dit keer met ROMANCE SENTIMENTALE (1930) als voorfilm.
Meer

Benya Krik (1927)

De film speelt zich af in de Joodse onderwereld in Odessa in de jaren twintig. 
Meer

Nieuw Babylon (1929)

Een zwijgende film, gemaakt in 1929 in de Sovjet-Unie. Is dat de moeite waard in 2014? Jawel, alleen al door de effectieve score, gecomponeerd door niemand minder dan Dimitri Sjostakovitsj. Ga luisteren en vergeet niet je ogen open te houden. Je gaat een unieke filmervaring meemaken.
Meer

Aelita (1924)

Gastauteur: Erik Daams (Filmhuis Den Haag)
Tekst verscheen in de programmabrochure ‘Stomme Sovjets’ (herfst 2005)
Meer

By the Law (1926)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.

Lev Koelesjov kan gezien worden als de leermeester van de Sovjet avant-garde filmkring in Moskou. Als jongeman had hij enige ervaring met filmproductie opgedaan in het tsaristische Rusland met onder andere “The Project of Engineer Prite” (1918, zie www.hyperkino.net). Na de revolutie gaf hij als een van de eersten een voorbeeld van een nieuwe aanpak van filmmaken. Zijn invloed werd ondersteund door zijn publicaties en zijn regielessen.
 
Hier een korte notitie over zijn eerste Sovjetfilm “De buitengewone avonturen van Mr. West in het land van de Bolsjewieken” (1924) en zijn meesterwerk By the Law (1926).
Meer

Hyperkino

Een dvd met voetnoten
Filmerfgoed moet levend blijven in ieders herinnering, anders bestaat het niet. Een DVD is een goede hulp bij de strijd tegen vergetelheid. En de DVD kan ook een waardevolle beelddrager zijn voor onderzoekers.
Meer

Het sigarettenmeisje van Mosselprom (1924)

De actualiteit van de zwijgende film. Een blogtekst van Peter Bosma.
 
Het sigarettenmeisje van Mosselprom (1924)
Meer

knipselkrant: The Artist (2011)

The Artist is een sfeervolle, sublieme komedie over het leven achter de schermen in een Hollywood studio, in de jaren twintig. Het is een eerbetoon aan de meesterwerken van de zwijgende film, in de vorm van een perfect gelukte nauwkeurige pastiche, een geslaagde nabootsing van de filmstijl uit het verleden. Het is een melodrama in oude stijl, het verhaal over de opbloei van een romance,  oprecht gebracht zonder ironische knipogen.
Het publiek kan lachen en zwijmelen en zich aangenaam laten verrassen door de afwezigheid van gesproken dialogen.
Meer